vrijdag 19 juni 2009

Mutsje

Ik had een partijtje kantklosgaren gekocht, ik kan wel zeggen een partij, want het was een gigantische hoeveelheid en er zaten ook wat leuke hebbedingetjes bij.
En tot mijn verrassing ook een mutsje van kant, ik wist niet zeker wat ik in handen had en dacht dat wanneer het fabriekskant bleek te zijn, ik een mooi kantje had om in m'n poppenhuis te verwerken. Ik heb het toen meegenomen naar degene die mij kantklossen leert en die heeft het bekeken en dacht net zoals ik over de kleine mutsjes, dat het met de hand geborduurd was.
Voor de foto's moest ik helaas wat improviseren met een vaas en een transparante plastic bal, want ik heb geen "kop"waar ik het op kon draperen.





Er zit wel hier en daar een stopje, jammer genoeg niet echt netjes vind ik, want het kan beter, maar vooral het onderstaande mutsje is zo mooi geborduurd, zo gedetailleerd, zo prachtig, daar zitten heel wat uurtjes in.

















Dit is een heel eenvoudig zwart mutsje met ingeweven nopjes. Zie nu ook eigenlijk pas dat de kat ook op tafel ligt. je moet natuurlijk alles in de gaten houden :-)).



Maar dit vind ik toch het allermooiste, het blijkt dus echt gekantklost kant te zijn, ook niet helemaal meer heel, er zit een klein sleets plekje aan en dat paars is een of ander polyester of nylon of weetikveel lelijk soort tule (naar mijn smaak tenminste).





































Ik weet niet helemaal zeker of het klopt maar ik denk dat dit bij de streekdracht in Noord Nederland hoort, Noord-Holland, Friesland of Groningen. Ik heb ook geen idee hoe dit alles gedragen moet worden, maar vermoedelijk zal er wel een oorijzer of iets dergelijks bij horen.
Ik ga deze vraag voorleggen op het kantklosprikbord, dan hoor ik waarschijnlijk meer, dus wie heeft de antwoorden voor mij.











5 opmerkingen:

  1. ohhhhhh Marian wat prachtig deze mutsen en dat het nu bij jouw is terecht gekomen, is zeker op de goede plek! wat een mooie exemplaren ik kom ze zeker in het echie bewonderen, dit moet je koesteren!

    Groetjes Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat prachtig Marian! Ik ben benieuwd van welke klederdracht het is. De onderste lijkt zeker op fries of gronings.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie mutsjes, en precies op het goede adres. Denk dat je er nog wel wat aan gaat verbeteren, maar heel mooi je kanten mutsen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hans Verberne4 mei 2010 om 16:13

    De mutsen zijn ooit gedragen in Noord Holland.
    Waarschijnlijk rond 1890/1900.
    Onder de blauwe gazen bol werd het oorijzer gedragen, gemaakt van goud of zilver.
    De doorstoptulen tussenmutsjes werden op de zwarte ondermuts gedragen.
    Hier hoort ook het zwarte bandje aan met de witte stipjes.

    Vr Gr Hans Verberne.
    "Streekdracht Groep Enkhuizen"

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Door stop tule is toch wat anders dan kantklossen? Ze zijn prachtig mooi.

    BeantwoordenVerwijderen