maandag 19 oktober 2009

Handwerkbeurs Ahoy

Ik had gedacht dat ik er niet naar toe kon, maar er werd me verteld dat ik echt niet onmisbaar was, als ik vast brood klaarmaakte, kant en klaar in zakjes deed en het tosti-apparaat er bij zette, het echt geen probleem was. Ikke blij !!!!!!!!
Het weekend begon voor mij eigenlijk al vrijdag, er zat bij de post een pakje van Sylvia met allerlei verschillende handwerkboekjes, wat een verrassing, al die leuke oude patroontjes, ben er zooo blij mee.
Ik ben zaterdag naar de beurs geweest, wat was het genieten van al die mooie dingen die ik zag, ben even langs Wolhalla geweest en heb daar wat prachtige wolletjes uitgezocht, de Opal van Harry Potter uit de bollenbak, geweldig wat een mazzeltje was dat. Ook nog een bol van Regia, ik had er al eentje van, maar vind de groen-blauwe tinten zo mooi dat ik er nog eentje bijgehaald heb.

Ook bij Storm op zolder even langs geweest en daar bleef allerlei aan me kleven, kabeltje voor de rondbreinaalden, extra korte naaldpuntjes en een Tunische haaknaald, zo handig, kan je aan een kabeltje vastschroeven, wil er daar nog meer van, in andere maten natuurlijk. Leuk om zoiets langzaam bij elkaar te sparen. Ook heb ik daar potjes met verfpoeder gekocht in verschillende oplopende tinten, die potjes zijn genoeg voor 2 kilo wol, dat is wol voor zo'n zesentwintig paar sokken. Heb geen zin om het goed uit te rekenen, maar zal wel op zoiets uitkomen, ik brei sokken voor mezelf van ongeveer 70 - 75 gram wol. Tussen de diverse stands stond ook een kraam , die had een hele standaard met spullen van Clover staan en daar ook even tussen gesnuffeld, daar heb ik stitchmarkers gevonden, hele dunne lichte ringetjes in groen en paars en andere markeerders die het tellen van de toeren vergemakkelijken. Ik ben blij met die ringetjes, want ik ben de Clapotis aan het breien en daar heb ik achttien stitchmarkers voor nodig en van die van kralen en koord wordt m'n werk zo zwaar. Ook vond ik bij een kraam met hele oude handwerkspullen (jammer genoeg zag ik die pas tegen het eind, toen m'n centjes bijna op waren) filetknoopnaalden en ik heb nu 5 verschillende maten en ook een ivoren knooplatje. Ik heb ook proefgesponnen op een spinnenwiel, maar dat viel niet mee, is ook niet iets om het in 5 minuten te leren, terwijl er publiek om je heen staat te kijken hoe je het doet, maar soms ging er ineens zo'n tien centimeter draad goed. En dan ging het weer de mist in, vond het moeilijk om een goed ritme te vinden tussen het trappen en het draad geven, soms ging het ene te snel, dan weer het andere. Maar vind het echt gaaf om te doen. Ik heb al een spintol in bezit en kreeg de raad om daar mee te beginnen na het kijken van filmpjes op You tube. En daar had ik zelf niet aan gedacht, hoewel ik van heel veel dingen op breigebied daar de kunst afkijk. Heb meteen 2 ons lontwol gekocht, superwash, dus geen gekriebel later, wel jammer, want de schapen lopen hier voor de deur, dus ik kan makkelijk aan schapenvachten komen, maar ik kan daar niet tegen. Dus moet ik wol blijven kopen, superwashwol is chemisch bewerkt en dat kan je zelf niet, werd me verteld.
Na het spinnen, waar ik het giga warm van gekregen had, heb ik een poosje bij de Kika beren gezeten in het Dutch Knitters café en heb daar een uurtje aan een sjaaltje zitten breien. Daar hoorde ik weer iets wat ik niet wist, namelijk dat de Kika beren door vrijwilligers aangekleed werden, dus ga ik ook iets daarvoor breien. Terwijl ik daar zat, werden er door diverse breisters kleding voor de beren afgegeven en die werden daar te plekke aangekleed en ze werden goed verkocht(de beren dan hè). Ik heb daar de berensleutelhanger gekocht en zit er aan te denken om die ook aan te kleden met een sjaaltje en broekje of beenwarmertjes, bedoel maar, wat is het verschil tussen breien voor een sleutelhangerbeer en het breien voor een poppenhuispopje ;-) Daar zag ik sokken van een andere breister en die vertelde dat het patroon op internet stond bij de knitty.com, sokken waarbij bij het puntje van de hiel begonnen word, heb het opgezocht en dat zijn de Hat-heel socks van Kate Sperling. Wel heel erg handig ook voor de restverwerking van sokkengaren, eerst de hiel breien en daarna de voet of het been en de teen of boord kan dan weer makkelijk met ander garen. Ook weer een uitdaging om te proberen.

Ook ben ik natuurlijk bezweken voor een paar breiboeken, de titel van het rechterboekje hoeft geen uitleg dacht ik zo :-) , de linker is heel erg leuk, allemaal gebreide mutsjes van Barbie maat tot volwassen muts, geen idee of ik daar ooit iets uit ga maken, maar vond het zo leuk, al die poppen die daar in klederdrecht stonden en allemaal zo'n mutsje droegen. Ik zeg dat nou wel, maar ik zag ook een muts voor een beer, die ga ik voor een Kikabeer breien, zo grappig met die oren er tussen uit piepend.
De middelste heb ik gekocht nadat ik een expositie/verkoop zag van iemand van wie ik de naam even vergeten ben, maar die een eigen inbreng had van de diverse theemutsen, ik zag een theemuts en die had allemaal, in een garen met kleurverloop, sokjes rondom zich, was zo'n grappig gezicht, echt iets voor een sokkenbreiclub. Ook zag ik een muts met allerlei zakjes rondom waar de theezakjes en suikerstaafjes in zaten. Zoveel grappige dingen, dus moest ik ook dat boekje hebben. Er stonden diverse stands met boeken en bij de Handwerkwereld en van de Moosdijk waren ze al uitverkocht. Er stond ook nog een boekenstand met allerlei hobbyboekjes, heel veel verouderde zag ik in het voorbijlopen. Er was een gaatje tussen het publiek bij de kassa en daar zag ik ineens dat boekje liggen, dus heb ik hem nu ook.
Ook heb ik van de prachtige quilts genoten, er waren hele moderne, daar houd ik niet zo van, ga toch meer voor de romantische en de traditionele. Maar ik heb een paar gezien en die vond ik heel indrukwekkend, dat waren quilts met een gewone witte achtergrond en daar waren foto's en brieven en paspoorten of zo op gestikt. De naam van die quilts zijn: Brieven uit Rostov. Kon natuurlijk niet lezen wat er op stond, maar die sprongen er voor mij uit. Daar had ik graag een foto van gewild maar had jammer genoeg geen camera bij me.



3 opmerkingen:

  1. Nou dat is weer een giga verhaal Marian, maar leuk al die inkopen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk verslag heb je geschreven Marian!
    Volgens mij heb je het enorm naar je zin gehad!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldig verhaal! Dit jaar had ik geen tijd voor AHOY, maar volgende keer ga ik zeker!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen