maandag 5 oktober 2009

Het verleden

Een paar dagen geleden waren manlief en ik samen buiten bij het huis bezig. Er reed een auto langs, kwam weer terugrijden, reed weer voorbij en stopte uiteindelijk. Er kwam een al wat oudere man uit en vroeg aan ons of wij familie van die en die waren. Dat waren wij niet. Toen vertelde hij dat hij vroeger, als kind met z'n vader meeging, die schillen verkocht. En dat degene die daar toen boerde een vaste klant was. Hij vertelde dat het huis toen al heel erg oud was en wist te vertellen dat waar ik nu m'n fruitboompjes heb, ook vroeger een boomgaardje was. Ook hoorden wij dat die boer 1 koe voor de melk had en twee varkens, waarvan 1 voor de slacht. Verder weten wij nu ook welke boer goed van betalen was, de arme boeren betaalden meteen, als ze het hadden, soms moesten ze een paar dagen later terugkomen voor het geld, wat er dan ook was.... De enkele rijke boer, kon slecht van z'n geld af. Maar zoals hij zei, is het veengrond en arm land, dus ook arme boeren. Zo leuk om die verhalen te horen. We weten nu dat het huis niet van rond 1900 is, maar veel ouder moet zijn. Toch maar eens gaan informeren bij het gemeente-archief.

Ik heb een boekje gekocht van Melissa Oakes, getiteld Twee sokken tegelijk. Daarin staat hoe er twee sokken tegelijk op een rondbreinaald gebreid moeten worden. Een hele goede tip was om te beginnen met kindersokjes, die zijn niet zo groot en in 2 verschillende kleuren. Moet zeggen dat het wel een uitdaging was, heb ook in het begin vreselijk zitten knoeien, maar uiteindelijk is het gelukt en ik heb twee kindersokjes gebreid in verschillende kleuren, dat zelfde nog maar eens gedaan en nu heb ik twee paar kindersokjes. Ook ben ik nu met m'n eerste grote paar bezig en ik vind het begin nog steeds niet makkelijk, maar als er een paar toeren gebreid zijn is het wat overzichtelijker en gaat het eigenlijk verder vanzelf. Ben nog lang niet klaar met dit paar, duurt natuurlijk ook langer dan 1 sok, maar het voordeel is, als ze af zijn ben je gelijk klaar. Heb nog steeds neigingen om op te schrijven wat ik aan het doen ben, voor de volgende sok, maar dat hoeft natuurlijk niet, moet ik nog afleren ;-).

2 opmerkingen:

  1. Knap hoor dat breien, ik leerde op de lagere school ook breien met vier naalden. Maar bakte er niks van, zat heel de dag op mijn beurt te wachten, en dan deed de juf weer een naald voor. Na twee jaar ontdekte de juf een fout. Ze vond dat ik het uit moest halen, o, jee al die keren voor niks zitten wachten. Zei nog tegen haar u heeft het zelf gedaan. Dat geloofde ze niet, die sokken van mij zijn dus nooit afgekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verhaal, dus de reden waarom je niet breid is een jeugdtrauma.;-)

    BeantwoordenVerwijderen