dinsdag 15 december 2009

Nieuwsbrieven

Ik ben op verschillende nieuwsbrieven geabonneerd en soms zit er ineens een leuk gratis patroon bij. In deze tijd zijn er dus heel veel gratis patronen en het is best moeilijk om daar soms een keus uit te maken. Ik wil ze allemaal wel breien. Vorige week bijvoorbeeld kreeg ik van Knitting Daily dit patroon van een 12-puntige ster en die vond ik zo leuk. Ik heb nog steeds geen piek in de kerstboom, dus ben nu druk aan de brei (ik deed nog niets :-), Ben nu bijna op de helft. Volgens het patroon worden deze punten gebreid met 4 naalden, 3 waarop het werk staat en 1 werknaald. Vind ik niet zo handig, moet je weer met markers en zo gaan werken, plus dat ik het helemaal niet fijn vind breien met 4 naalden totaal (jeugdtrauma, verhaal komt later ). Dus ik heb voor elke kant van de ster een breinaaldje genomen, Het werk staat op 5 breinaaldjes en ik heb dan 1 werknaald erbij, bevalt me veel beter. Gelukkig heb ik veel breinaaldjes omdat ik altijd met zoveel dingen tegelijk bezig ben.
En dan is dit de voortgang van de adventskalender, hij komt dit jaar weer niet af. Ben wel bijna zover dat het basis gedeelte af is, nog wat groen band breien voor de strik en dan kan hij in elkaar gezet worden. Liep ik wel tegen een probleempje aan, tenminste dat vind ik. De zoompjes worden op een stuk karton geplakt om het in het rechthoekige model te krijgen en dat wil ik niet. Als er kinderen op bezoek komen wil ik dat ze ermee kunnen spelen (ze moeten tenslotte ook al van m'n poppenhuisspullen afblijven) en dus moet het wasbaar zijn, ik wil het ook makkelijk op kunnen bergen en dan niet ineens met zo'n 70 x 50 groot ding zitten, dat past natuurlijk in geen enkele kast. Dus heb ik na lang nadenken de oplossing gevonden. Ik haal plakkatoen en vlieseline, ik strijk het plakkatoen op een eenpersoonslaken wat ik nog heb liggen en niet meer gebruik, ik maak er 2 stukken van 70x50 van en die strijk ik dan weer op elkaar met gewone plakvlieseline. Ik maak langs de zoompjes van de adventkalender lusjes en op de verstevigde lap stof zet ik knoopjes, dan kan ik het zo aan elkaar knopen, Als het dan nog niet stevig genoeg is kan ik er altijd nog een los stuk karton of zo in doen, maar ik geloof niet dat dat nodig is. Heb al twee zakjes gebreid waarvan de eerste te groot uitgevallen is, te dik garen gebruikt, de tweede is beter, dus nog 23 zakjes te gaan. Wel een voordeel dat wanneer ik zover ben dat er enkele zakjes op gezet kunnen worden, ik dan alleen maar wat in elkaar hoef te zetten van de figuurtjes, het breiwerk daarvan had ik vorig jaar al gedaan.

2 opmerkingen:

  1. De patroontjes duren nog even. Ivm studie moet ik even tijd vinden om te scannen, ik hoop dat de kerstvakantie uitkomst biedt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Marielle:
    Geeft niets, zoals je ziet, ben ik nog wel even bezig.

    BeantwoordenVerwijderen