donderdag 27 mei 2010

Sokkenblank

Dit wordt een logje met heel veel foto's Ik had nog een knot ongeverfde wol en wilde daar een sokkenblank van maken. Toen ik de zak pakte waar hij in zat, bleek ik er twee te hebben.
Dus met wolhaspel en wolwinder aan de slag.
Twee grote bollen gemaakt.
En met de addi handbreimachine een grote sokkenblank (met dubbele draad) gebreid, hij weegt 200 gram, dus dat zijn 3 paar sokken.
Opgerold en
de kleuren voor de verf opgezocht .

De blank in een emmer water gestopt en een nachtje laten weken.

De flesjes voor de verf stonden voor het grijpen.

Het crepepapier laten weken in water en samen met flinke scheut azijn in de flesjes gedaan
De Kool-aid ook opgelost en met azijn in flesjes en dan ......geht's los.

Oude kranten op het aanrecht en daarop vellen plastic folie, ruim voldoende om de blank op te leggen.
Ik gebruik altijd een grote (50/60 ml) injectiespuit om de verf uit de flesjes te zuigen en op de blank te spuiten. Tussendoor natuurlijk altijd even de blank uitgeknepen, zodat het overtollige water er uit is. Anders wordt het wel een hele natte boel.
En de blank is zo groot dat hij niet meer op m'n aanrecht paste en ik hem voor hij helemaal in de verf zat, op moest rollen.
Buiten weer uitgerold en goed uitgeknepen en weer in de folie gerold.

En zo zit hij nu in m'n pan met vergiet, met koud water opgezet, het water is nu tegen de kook aan en dan zo'n 25 tot 30 min. tegen de kook aanhouden. Als de tijd om is, haal ik het vergiet er uit en gooi het hete water weg, daarna doe ik het vergiet weer terug in de pan en laat het op het aanrecht heel langzaam afkoelen. Voorzichtig uit de folie pellen. Daarna goed uitspoelen in water en in een grote handdoek rollen, zo droog mogelijk rollen, eventueel nog een handdoek pakken, daarna de lap ophangen of neer leggen en laten drogen.











4 opmerkingen:

  1. Goh dat het zo werkt had ik niet verwacht, ik heb het opgeslagen. Misschien als ik me nogeens verveel...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is ook heel erg leuk om te doen, ik heb het er niet ingezet, ga ik gauw nog effe doen, maar je breid de blank met dubbele draad, zodat je twee eendere sokken krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. gut wat duidelijk verteld! Wel een heel werk zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. inderdaad als ik me ngo eens verveel ;)

    je staat onder favorieten

    gr
    Marja
    http://www.goedhuysverf.nl

    BeantwoordenVerwijderen