maandag 7 juni 2010

Verslagje spincursus

Gisterochtend ruim voor tijd in de auto gestapt en richting Den Haag gereden voor de cursus bij De Spinners, ik had al ingecalculeerd dat ik wel een keer verkeerd zou rijden, ondanks de routebeschrijving en m'n navman. Dat klopte dus wel :-). Al met al was ik er om kwart voor 10. Ik werd hartelijk ontvangen met koffie en ooooooo, wat was het leuk om daar rond te kijken in het atelier. Er was van alles te zien, van allerlei mixen van wol, gekleurd en naturel, werkstukken en diverse spinnenwielen, weefgetouwen en andere attributen. Net luilekkerland. Een halfuurtje later druppelden de anderen binnen. Voor de eerste lessen waren we met ons drieën, de anderen deden een van de vervolgcursussen. (Leuk medecursiste ;-), dat je een volger bent geworden, straks even op jouw blog kijken :-))
Eerst werd ons drieën verteld hoe we een vacht moesten uitzoeken en mochten dat daarna ook zelf doen, toen verteld en laten zien hoe het gewassen moest worden, daarna gedroogd in de centrifuge en op een handdoek uitgespreid om te drogen . Er was al wol kant en klaar gewassen en gedroogd voor ons, dus konden we meteen aan de slag met uitkammen. Om half 1 hadden we al een aardig bakje vol en was het tijd voor de lunch.
Daarna aan de slag met het spinnenwiel, eerst droogspinnen en daarna met de uitgekamde wol. Ik heb eerst met de Kiwi geoefend, maar die vond ik niet zo, ik zat vaak met m'n voet (die steeds langzaam van het rechterpedaal afschoof, op de houten rand, die er om heen zat en dan trap je niet goed meer, maar anderen hebben daar waarschijnlijk minder last van) daarna met de Ashford Joy (waar ik al druk voor aan het sparen ben, maar heb nog niet genoeg centjes) en dat ging lekker, hij snorde zelfs, zo'n gezellig geluid.
Het was heel leuk om te doen, maar viel niet mee. In het begin had ik bijna geen twist, dat ging later wel beter, maar toen had ik weer teveel twist, had allemaal spiraaltjes in m'n draad. Ook heb ik goed geoefend met de afgebroken draad weer opnieuw met de wol aan te hechten :-)
Ook moet ik nog leren om niet zo hard door te trappen, er werd al gekscherend gevraagd of ik de trein wilde halen :-). Ik vond het een geweldige dag en rond vier uur ging ik weer huiswaarts, niet zonder een paar leuke hebbedingetjes gekocht te hebben, maar die foto's moet ik nog even maken, was gisteren zo moe, dat ik dat helemaal vergeten was, die zitten nog steeds in m'n tas.
Deze zak vuile wol (280 gr., hoef ik dat niet meer te onthouden en briefjes raak ik altijd kwijt) kregen we mee om het uit te zoeken, te wassen en te kammen. Daarna spinnen en met de gesponnen wol op 2 klossen naar de vervolgcursus. Nu maar eens kijken of ik een van de twee spinnenwielen aan de praat kan krijgen, anders eten we gewoon 2 weken uit de vriezer, houd ik een gedeelte van het het huishoudgeld over en kan de Ashford gaan halen, moet tenslotte m'n huiswerk wel afkrijgen voor volgende maand :-). Bijkomstig voordeel is dan ook dat de vriezer leeg raakt en kan hij ontdooit worden.

Ik had ook nog een stuk gebreid aan m'n butterfly sokken en ik had gehoopt dat het rode gedeelte van de wol precies bij de vlinder uitkwam, maar jammer genoeg is dat niet zo, ben nog steeds met het patroon voor de enkel bezig en daarna begint de vlinder pas, maar het wordt toch wel leuk. Ook met het kleurenverloop.

8 opmerkingen:

  1. Marian wat lekker dat je zo'n leuke dag hebt gehad en nu maar hard sparen voor je spinnewiel.
    Je sokken zijn weer een plaatje, je bent gewoon niet meer te stoppen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik zou ook voor de vriezer en het spinnenwiel gaan.
    Leuk verslag en wat een mooie sokken weer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hai wat leuk dat je eertse les het je beviel.
    oww dus een kiwi is niet zoeen lekkere spinnewiel. dan hoef ik daar niet voor tegaankijken.
    dan kan ik ook nog wat van jou leren binnen kort.. hahah.

    groetjes susu

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aan de Kiwi zal wel niets mankeren, maar ik vond het niet zo fijn, dat is wel prettig bij De Spinners, je mag ze allemaal proberen, maar ik ben voor het gemak gevallen op de Joy omdat je die kan opklappen en ik weet nu ook dat hij fijn spint.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo Marian, dat is een heel verhaal weer. Enne gewoon die vriezer leegeten, en zo`n ding kopen. Je sokken worden weer super, echt mooi met dat werkje erin.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk dat je zo'n mooie dag hebt gehad, en dan maar wat van die mooie sokken breien en verkopen dan heb je geld om jou spinnenwiel te kopen. De sokken zijn prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En, ben je al begonnen met je vieze wol? :-) Ik heb nu alles uitgezocht en gewassen en ongeveer 1/3 uitgekamd. Het was nog een heel gedoe om een goede hondenkam te vinden. Ze waren te grof, dan weer te fijn of ze hadden een onmogelijk klein handvat. Maar.... het is gelukt!

    Succes ermee!

    Groetjes,
    Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ Annemarie, ik ben nog niet begonnen, dat staat voor woensdag op het programma en dan ook nog effe zoeken naar een goede kam.

    BeantwoordenVerwijderen