maandag 5 juli 2010

Spincursus - dag twee

En natuurlijk sokken, de 4 paar simpele sokken voor de buurman aan de andere kant van het water zijn ook klaar.
Ook hang ik overal gebreide mini sokjes aan. Voor aan m'n sleutelhanger heb ik een boel verschoninkjes, je wil niet weten hoe smerig die soms worden. Die gaan dan in een waszakje en worden gewoon met de was meegewassen in de machine. De grotere sok hangt aan de tas van m'n spinnewiel, zo worden ook je eigen spullen snel herkenbaar. Ik bedenk me net dat ik daar ook nog verschillende verschoninkjes voor kan breien :-). De patroontjes voor de verschillende sokjes staan op de pagina Kadootjes van de site van Wolhalla.

Dit zijn twee knotjes wol, van m'n eerste zelfgesponnen garen. Heb ze gisteren leren twijnen en ik moet zeggen, het viel niet mee. Het deed me denken aan m'n eerste autorijles. Je moet aan zoveel dingen tegelijk denken, dat je soms wel eens iets vergeet, bijv. dat het, behalve in elkaar twijnen en de draad met veel twist wat strakker trekken, ook nog op je klos moet. En dan moet ik natuurlijk weer een eerdere trein halen. (bloos) Ga nog steeds veel te hard, dus nog even een prive lesje spinnen van Dineke gekregen. Ze dacht dat ik het nu wel aardig onder de knie had om het rustig en ontspannen te doen. Mag nu lekker m'n knotjes verven en ermee doen wat ik wil.
En ik heb wol uitgezocht, gewassen en regenboog geverfd. Ik liep iets achter op de andere dames, want ik moest eerst leren twijnen en daarna verven. Ik had het niet helemaal goed begrepen, maar de wol moest met de scheerkant omlaag in de kom rechtop gezet worden, ik heb de wol liggend in de kom gedaan, beetje water erover en toen de verf erovergestrooid en onder geduwd. Leuk om te zien hoe de verf dan uitvloeit in de verschillende kleuren. Daardoor heb ik soms 5 kleuren in een plukje wol. Het huiswerk voor de volgende les is de wol kammen en spinnen op een klos. Dan de volgende les Navajo twijnen. Dat is uit een draad 3 draden maken en twijnen. Had het gisteren wel een beetje moeilijk want alle wol was nog nat, moest eerst drogen en eigenlijk wilde ik al meteen gaan kammen. Zo rond 9 uur waren de eerste plukken droog en heb ze gekamd :-). Die zitten in de plastic bak. Ik zie op de foto in de hoek ook nog een gebreid buideltje liggen, die brei ik om de schijfjes kamfer- of cederhout in te doen. Cederhout wil nog wel eens afgeven, maar het ruikt zo lekker, dus ik heb bij m'n wol altijd zo'n buideltje. Is de geur eraf dan helpt even opschuren met een schuurpapiertje ook nog wel eens.


5 opmerkingen:

  1. Marian wat een drukte heb je er maar mee, ja dan sla je wel eens iets niet op in het koppetje. Je bent wel een doorbijter dus het zal je lukken, vind die regenboog kleurtjes prachtig, die kleine sokjes wauwwww om te zoenen zo lief.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent er zeker zoet mee Marian, maar de resultaten zijn er. Leuk al die kleurtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah, ik lees dat jij je gisterenavond ook niet kon inhouden? :-) Ik dus ook niet en heb bijna de hele berg regenboogverf gekamd. Moet nog wel even wachten met spinnen want ik heb nog wat andere wol op de klos zitten die eerst af moet.

    Die sokjes zijn echt fantastich, leuk voor kleine restjes wol! Ik ga ze zeker ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg hè Annemarie, blij dat ik niet de enige was. Ben vanmorgen ook al druk aan het kammen geweest, heb ook de restjes gesponnen wol die over waren, getwijnd met een dunne draad gemeleerde rayon en die heb ik net in het vergiet opgezet om te stomen. Zo blijf je leuk bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi werk is dat he spinnen, ik ben ook altijd te haastig maar dat breekt je altijd op. Ziet er goed uit met die kleurtjes.

    BeantwoordenVerwijderen