maandag 9 augustus 2010

Wol geverfd

Vorig jaar heb ik op de handwerkbeurs in Ahoy superwash wol gekocht om te verven en te spinnen. Spinnen kon ik toen helemaal nog niet, maar wilde het wel graag leren. Nou ja, dat verhaal kennen jullie inmiddels wel :-). Ik vond het nu toch tijd worden om het te verven, het was tenslotte al een poos geleden dat ik dat had gedaan. Eerst de wol in emmer water gezet en lekker laten weken, toen een bloembak met folie bekleed en de uitgeknepen wol erin.
Ashford verf op de gok aangemaakt, eerst in klein beetje heet water opgelost, daarna koud water en azijn in de flesjes erbij. Rood, geel en hot pink, uit de flesjes over de wol heen gegoten en lekker aangeduwd met m'n handen (in handschoentjes :-)), daarna de wol omgedraaid en de onderkant met het groene poeder hier en daar besprenkeld. Omdat er veel vocht overbleef in de bak, kon dat lekker uitvloeien, daarna nog wat azijn eroverheen gegoten, ook weer lekker aangedrukt en toen de folie eromheen gevouwen in de lengte, het overtollige vocht er uit geknepen en de uiteinden van de folie lekker ingestopt. Ze staat nu te stomen en dan afkoelen en uitspoelen en dan hoop ik dat het morgen droog is, ben zo benieuwd hoe het gaat worden. De lichte ongeverfde plekken wilde ik graag, ben niet zo'n fan van rood, maar wilde er toch graag een paar roodachtige sokken bij, staat zo fleurig ertussen.

1 opmerking: