zondag 26 september 2010

Twijnend breien

Zaterdag de cursus twijnend breien bij De Spinners in Den Haag gedaan. De cursus werd gegeven door Carla Meijssen en Hilly van der Sluis. De Dutch Knitters.
Ik had geen idee wat het voor soort breien was, maar het was niet moeilijk, met twee draden breien die na elke steek om elkaar heen geslagen werden. De motiefjes krijg je door met een draad voor het werk averecht te breien en de andere draad achter het werk recht breien. Het enige nadeel van zo te breien is dat de draden in elkaar draaien en niet vanzelf terugdraaien omdat je steeds in dezelfde richtig de draden om elkaar heen slaat, dus na elke toer de bollen even terug laten draaien. Mijn I-pod tasje is nog lang niet af (maar dat geeft niet, ik heb toch geen I-pod :-) ). Het garen wat gebruikt wordt moet eigenlijk een Z-twijning hebben, maar bijna alle wol die in Nederland verkocht wordt heeft een S-twijning. Gelukkig heb ik van de zomer spinnen geleerd :-), dus kan zelf m'n garen spinnen in Z-twijning. Het breisel wordt wel heel stevig en dik, dus laat weinig wind door. Toevallig heb ik een Handwerken zonder grenzen waar een artikel en patroon van de Dutch knitters instaat, een muts en bijpassende wanten. Heb ik toen voor de toe-upsokken gekocht. Zo zie je maar, alles komt nog eens van pas. Ook heb ik bij Bol een (Engelstalig) boekje gekocht en heb ik nog ergens een boek waar een patroon er van instaat. Ik wil er meteen alles van verzamelen. Vind het zo leuk breien. Er zijn ook nog oude boekjes (Engelstalig) van, maar daar schijnt moeilijk aan te komen te zijn, maar wie weet, wat er nog eens op m'n pad komt.
Ook heb ik toen ik toch bij Dineke was, weer wat aangeschaft. De extra rondbreinaalden zijn altijd makkelijk, vooral de nummers onder 3.00 mm. want die zitten niet in de uitwisselbare naaldenset van Knit-Pro. Logisch natuurlijk, want dan wordt het schroefgedeelte veel te dik. En dan een handig hulpje voor bij het spinnen, er staan allerlei maten en streepjes op , zodat bij het spinnen dezelfde garendikte aanhouden kan worden, gewoon zo nu en dan nog controleren of je goed zit, ook kan ermee berekend worden wanneer je met breinaald 5.00 mm. wilt breien, hoe dik de draad gesponnen moet worden, dus je kan van te voren alles plannen. In het ronde dingetje zit een koord en aan de achterkant een klemmetje, dus je kan het aan het spinnewiel ophangen.
En dan natuurlijk nog wol om te verven en spinnen meegebracht, de wol rechtsboven is Merino met nylon, superwash, dus geschikt voor sokken, daar laat ik natuurlijk dan wel wat Regia stopgaren voor de hiel en teen meelopen. De gemeleerde wol links boven is om te verven in een kleur, door de bruine en grijze tinten er in (ben vergeten welke soort het was, Dineke heeft het wel gezegd, maar denk dat ik te moe was om nog informatie op te nemen), wordt het een verlopende kleur. Ben wel benieuwd hoe het wordt.
De onderste is een Merino en wordt denk ik een sjaal, zulke vrolijke kleuren zijn het, ik viel er meteen voor.


1 opmerking:

  1. Ja ik weet het nu ook weer wat twijnend breien is. Ik heb n.l hetzelfde tijdschrift gehad met de toe-up sokken en ik kan me dat nog wel herrinneren dat daar dat twijnend breien ook in stond. Mooi garen voor de sjaal, lekkere kleurtjes.

    BeantwoordenVerwijderen