zondag 3 april 2011

De spullen uit de kelder

Het laatste vak van de kelder hebben we ook gedaan. De kelder is nu bijna leeg. Zo leeg heb ik hem nog nooit gezien. Kon er nu geen foto van maken, te donker, want niet alle lampen doen het meer. Ik kwam nog een aantal handwerkspulletjes tegen, waar ik heel blij mee ben. Zo was er de rode handwerktas die ik nog op de lagere school gemaakt heb, ik kan hem niet wassen, want er zit een bodem van karton in, maar dat ga ik later veranderen en maak de bodem van iets wasbaars en toch stevig, ga daar nog effe over nadenken. Voor tips houd ik me natuurlijk ook aanbevolen. Links ligt een rol zilverkleurige lurex, leuk om het bij het spinnen te verwerken. Ik wist dat het er was, maar wist niet in welke staat, het ziet er nog prima uit, ik had het ook netjes in plastic in een doos verpakt. Ook kwam ik nog een aantal brei/en bloemenmaakdingen tegen, die nu heel sjiek knifty knitter of looms heten. Waar ik ook blij mee ben is m'n punnikapparaatje, heb geen idee meer hoe ik de draad moet spannen, ook ben ik het gewichtje kwijt, maar daar is altijd wel een mouw aan te passen.
Dochter hoefde niets te hebben van wat er in de kelder stond, maar het begon met een boek en er kwam steeds meer bij, nu ligt er een hele stapel in de gang :-) Het wasmiddel komt natuurlijk niet uit de kelder, dat had ik voor haar bij het boodschappen doen meegebracht.
En in die twee dozen en het koffertje erachter zitten alle spullen die we willen bewaren.
Hier ligt het spul wat niet meer in de grote afvalcontainer past, dat wacht tot dinsdag, dan komt er weer een nieuwe
waar ook deze berg afval in gaat. Soms vind ik het wel jammer, want er liggen ook leuke plastic boodschappentassen bij, echt uit de jaren zeventig/begin tachtig, maar ik kan toch niet alles bewaren.
Morgen wordt het oud papier weer opgehaald en er hoeft niet geklaagd te worden dat er zo weinig ligt. ;-)

Hier aan de punt achteraan is te zien hoe de boot omhoog komt, vooraan ligt hij vast aan kettingen en wordt daar nu naar beneden getrokken. Je ziet daar echt de oude alggroei.

En dan staat dit nog in de kelder, de zware spullen zoals de diverse kachels, wel leuk, maar erg geroest. En er is er een waar hout ingestookt kan worden, maar ik weet niet welke, want achteraan staan er ook nog. Ook een hele grote zware tafel en hoe die ooit in de kelder terechtgekomen is weten we niet, maar die past door geen enkel luik.

3 opmerkingen:

  1. Dat ruimt lekker op. Onder de meeste tafels zitten de poten met vleugelmoeren of schroeven vast.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat gaaf als er zoveel oude spulletjes boven water komen, zeker als je ze al zo lang niet meer hebt gezien.
    Ik heb een tip voor je tas.. Plastic stukjes maken ter grote van de bodem en eventueel ook van zij-en voorkanten. Deze bekleden met stof en met de hand aan elkaar naaien.. Binnenkort laat ik zien hoe je dit in z'n werk gaat op mijn blog omdat ik mijn granny squaretas ook op die manier af maak.
    Leuk hè die oude handwerkjes..., nu is het weer hip en sommige dingen zijn zelfs een rage...
    Succes met je huis, groetjes van Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is een gigantisch karwei Marian, maar zo leuk om die oude spulletjes terug te vinden.
    En dat punniken was niet moeilijk dacht ik, als we het over hetzelfde punnikken hebben. Wij deden dat met een houten garenklosje, vier spijkers erin en de draad door het midden van het klosje halen, de draad langs de vier spijkers leiden en dan kun je de draden over elkaar heen halen. De draad die van onderen uit het klosje hangt kun je aantrekken dus geen gewichtje nodig.

    BeantwoordenVerwijderen