woensdag 13 juli 2011

Oogst en zo

Van de kroosjes heb ik 4 potjes jam gekookt. Dat is ruim voldoende, want ik ben de enige die jam eet, nu nog een paar potjes met ander fruit en ik heb weer genoeg voorraad voor het komende jaar. Ook heb ik nog wat rabarbersiroop gekookt, anderhalve liter heb ik nu staan, plus de drie flesjes van de vorige keer, daar kom ik de zomer wel mee door. Voor 's winters vind ik het niet zo geweldig, te fris ;-) .
Dit stuk van het huisje heb ik bijna schoon, nog wat klimop van de muur steken en dan kan ik het raam gaan schuren, wanneer het weer meewerkt, nu regent het en is het te nat, eigenlijk niet zo erg, want ik ben aan de tweede klos met roze-paarse wol begonnen :-). Op de grond onder de roos ligt nog wat dakbedekking en dat wilde ik weghalen. Het bovenste laagje in de afvalbak gegooid en ik kom terug, zie ik allemaal graszaadjes liggen. Denk nog, wat raar dat dat zo eronder gewaaid is. Het volgende laagje eraf en daar lag nog veel meer onder. Ik loop weer terug en zie ineens dat de zaadjes een beetje bewogen. Ga op m'n hurken zitten om het van dichtbij te bekijken, zie ik allemaal mieren, die de "zaadjes" in veiligheid brachten. Er was paniek daar in de tent. Het is dus een heel groot mierennest. Heb de rest van de dakbedekking maar laten liggen, ik weet nu waar het zit, anders heb ik het misschien binnen of zo.  Moet nog even mierenpoeder halen, want met een lokdoosje kom ik dit keer niet zo ver. Daarna riep manlief dat hij bij de oude blauwe container ook een heleboel mieren zag.  Tja, daar moet ik nu aan wennen dat dat kan, op de boot had ik daar geen last van .
Wanneer we op dit stukje van het erf zitten, vaak heerlijk in het windje, hebben we altijd publiek, wel leuk die schapen die om het hoekje staan te kijken wat we aan het doen zijn. :-) Het zijn niet onze schapen, maar die van een boerderij verderop, het land waar ze op staan is ook niet van ons.
T. , een poppenhuisvriendin, die hier al eens geweest was en haar man B. die graag wilde zien hoe we hier wonen, kwamen hier iets ophalen en daarvoor kreeg ik een prachtige blauwe hortensia, mijn lievelingskleur, hij staat nu nog even binnen mooi te zijn, daarna gaat hij naar buiten
en deze prachtige hangplant, een Portulaca, ik had de pot met de haak even daar gezet omdat ik m'n handen vrij wilde hebben en ik vond het zo leuk staan, dat ik de haak er af heb gehaald en hem netjes erin gezet heb. Ik vind het geweldig staan zo. Dus die had ineens een plekje gekregen.

1 opmerking:

  1. Jij woont ook lekker landelijk zo te zien. Je huis is wel aan wat verf toe, een heel karwei maar het knapt er zo van op.
    Hier ook veel mieren in onze brievenbus. Ja ze verslepen al hun eitjes als ze onraad voelen.
    Prachtig die plant op dat beeld en de hortensia. De mijne willen dit jaar beide niet bloeien, zeker te laat gesnoeid.Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen