woensdag 31 augustus 2011

Vondelingen

Afgelopen zondag zag ik 's morgens ineens een paar kippen in de tuin lopen. Ik dacht dat ze van de buren waren, dus heb ik ze gebeld. Zo te zien was het hok nog dicht zei de buurman, maar ze gingen nog wel eens door het leghok naar buiten. Wij moesten weg en na terugkomst liepen ze er nog. We vonden wel een doos met tomaten, uien, paprika en pepers  bij de deur. Heerlijk uit de moestuin van de buren. Maar het waren geen kippen van hen, die zaten allemaal nog in het hok. Inmiddels weten we dat het haantjes zijn, we hebben geen verstand van kippen :-) , die leggen geen eieren, dat is iets wat we wel weten. Wat we nu ook weten is dat ze gewoon geloosd zijn en dat begrijp ik niet. Wanneer je een paar kuikens of zo neemt doe je ze toch zo maar niet weg. Natuurlijk ook wel makkelijk om ze bij een ander te lozen. Rare mensen zijn er op de wereld. Het is wel sneu voor ze, maar volgende week verdwijnen ze waarschijnlijk in de pan bij iemand want haantjes wil niemand hebben.

Dit is er nog van over van de gulle gift van de buren, heb nog een ui, die ligt bij de aardappels in de bak en daar maak ik vanavond weer een tomatensalade van,zo lekker en zo simpel om te maken, zelfs dochter, onze lastige eetster vind het heerlijk.
Je moet het niet te lang van te voren maken want dan wordt hij te nat.
Snij de tomaten in plakken, grote plakken nog een keer door midden, een halve ui in dunne ringen en dan voor de dressing ,die kan je apart van te voren maken, een hele volle eetlepel met kop fritessaus, mayo of halvanaise, 2 eetlepels citroensap voor het zuurtje, 1 volle eetlepel suiker voor het zoetje en dan flink wat peterselie, liefst vers, maar gedroogd kan ook door elkaar roeren. vlak voor het aan tafel gaan de dressing er door heen scheppen.

M´n verfpotje heb ik gisteravond ook weer op het vuur gezet. Jaren geleden was het leuk om glazenvazen met gekleurd bloemenwater te vullen, toen verfde ik nog geen wol maar was wel in de weer met kleurstof :-)
 Nu de verhuizing van dochter naar de boot snel dichtbij komt, is ze vast begonnen met spullen in te pakken. Tja en dan kom je wel eens geleende dingen, die nooit teruggegeven zijn tegen. Zo dus ook met 2 flesjes kleurstof, die kwamen weer naar me toe :-). Ik heb 100 gram merino met nylon in een schaal met water en azijn gezet, een uurtje laten weken en daarna de flesjes leeggegoten in de schaal, blauw aan de ene kant en geel aan de andere kant, in het midden zijn de kleuren in elkaar overgevloeid en dat geeft altijd het leukste resultaat vind ik. Voor de foto even de flesjes half gevuld er bij gezet, inmiddels zijn ze echt leeg :-) En dan de schaal in een pan met water gezet, wanneer het water in de pan kookt, zo'n 40 minuten au-bain-marie en daarna af laten koelen en uitgespoeld, in de slacentrifuge zodat het ergste water er uit is en laten drogen.


En het resultaat zijn deze leuk gekleurde lonten, heel licht gekleurd, alleen het geel is hier en daar wat feller. Er zat dus niet zoveel verf in de flesjes, maar vind het leuk geworden en daar gaat het tenslotte om. Jammer genoeg moet ik nog even wachten met spinnen van deze lonten, ben nog aan zoveel verschillende dingen bezig (heb geen klossen genoeg :-))
Buiten het hondenhaar ben ik ook het winter pakketje van Ashford aan het spinnen en dat wil ik twijnen met drie draden (niet navajo), dus heb ik daar drie klossen voor nodig plus die ene waar het getwijnde garen op komt, ben nu aan de tweede klos bezig dus ben bijna op de helft :-) Gewoon doorspinnen dus. :-)



3 opmerkingen:

  1. Lekker Marian, die tomaten salade, zo doe ik het ook altijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, zo hebben wij ook eens een haan bij onze kippen gekregen. Die was trouwens door de buurman gevangen en opgefokt. Maar zo vals, als je niet oppaste pikte hij je de ogen uit het hoofd. Op t'laatst durfde ik zonder stok het hok niet meer in. Manlief heeft hem toen toch wel een kopje kleiner gemaakt. En hij was zooo mooi. Wat vond ik het zonde.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. maar waarom laat je de haantjes niet gewoon rondlopen in je tuin??!! Zo te zien heb je ruimte zat.
    Toen wij ons huis kochten liepen er wat kippetjes, een oude haan en een jonge haan. Die laatste liet zich niet vangen door de vorige eigenaren, dus hebben zij hem hier achtergelaten. Jarenlang liep hij hier rond in de tuin. Als je in de tuin bezig was kwam hij vlak bij je, ging dan lopen tokkelen alsof hij tegen je liep te praten, echt zo leuk! Bovendien werken ze voor je! Ze spitten de grond om, waardoor je nauwelijks nog last hebt van onkruid. Hij wordt wat dat betreft nog erg gemist hier.
    Anja

    BeantwoordenVerwijderen