zondag 4 december 2011

Niet geplande winterschnitt

Ik had bij de Lidl een bijna klaar marmercake gekocht, hoefde alleen nog maar de oven in. Alles gedaan, hij was net nog niet gaar dus 5 minuutjes langer in de oven, weer geprikt en ja hoor, hij kon er uit. Vijf minuten in de vorm laten afkoelen en daarna gelost op m'n taartrooster en het onderste gedeelte bleef in de vorm zitten. Was er niet blij mee. Na veel gepier had ik dan twee delen, op elkaar laten afkoelen, botercreme met vanillesmaak gemaakt. En dan maar vullen, als jam had ik kersen Delight.

Even nog getwijfeld en toen toch maar afgesmeerd, ik vond het bovenste ook erg hard, door de botercreme zal het wel zachter worden.

Daarna blauwe en witte marsepein gemengd, heel vaag nog een beetje gemarmerd. Met een Jantje van Leiden snel de marsepein om de schnitt heen en in de koelkast gezet, had er niet zo veel zin in, ik had er ook niet op gerekend. Was een mooi boek aan het lezen: Met bonzend hart van Willem Nijholt, soms heel heftig, vooral de herinneringen aan het jappenkamp waar hij als kind in had gezeten. Ik heb hem gisteravond nog uitgelezen, ging wel heel laat naar bed.


En zo is hij dan geworden, wat vogeltjes en sneeuwvlokken in drie maten van witte fondant er op. Heel snel werk en toch met leuk resultaat. :-)

Aan het "kastje" heb ik ook nog iets gedaan, vrijdagmiddag kwam schoondochter een bakkie doen en onder het theeleuten en gekwek heb ik het vogeltje in elkaar gezet. Ook niet helemaal zoals in het boek, een beetje anders. Drie sneeuwsterretjes gehaakt en er in geplakt. Morgen even een takje zoeken, had dat voor gisteren gepland, maar het was me te nat buiten :-) En zo kom ik iedere keer een stukje verder en groeit het kastje gestaag.

3 opmerkingen:

  1. Tsja, dat is dan jammer, als die doormidden breekt!
    Maar gelukkig zie je er niks van als je er zo`n flitsend jasje overheen doet!
    Hij zal er niet minder om smaken denk ik, had dat trouwens nog nooit gezien hoor bij de lidl.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er toch erg mooi uit. Je kastje wordt ook mooi met die kerststerren en het vogeltje is ook helemaal mijn smaak. Ik hou erg van vogeltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Marian het ziet er toch heel lekker uit je ziet niks meer van de mislukking. en je kast je ook leuk.
    groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen