donderdag 29 maart 2012

Gebreid voor praktisch gebruik

Er waren wat keukendoeken aan vervanging toe en ik heb hele leuke Delfts blauwe gevonden bij Xenos, een leuk setje van een keukendoek en theedoek. Tja en dan moeten er weer bovenkantjes aan gebreid worden, dit keer niet volgens het patroon, maar naar eigen inzicht en dat beviel me veel beter. Ik heb er al drie af, nog eentje te gaan.
Voor de liefhebbers volgt hier de werkwijze.

Ik gebruik Durable katoen nummer 8 en breinaalden nr. 3. Ik begin met een rand vasten te haken met haaknaald nr. 2  aan de bovenrand, maakt niet uit hoeveel steken komt toch wel goed aan het eind.

.Ik neem de dubbele lus van de vaste op en brei een steek totdat ze allemaal op de naald staan. Aan het begin en eind een kantsteek, door na de een na laatste steek de draad naar voren halen en de laatste steek averecht afhalen, de eerste steek recht breien door in de achterste lus in te steken. Daarna 3 steken recht 3 steken averecht over 3 naalden, brei de steken zoals ze zich voordoen. Daarna 2 naalden recht en dan eventueel verspringen zodat recht boven averecht komt te liggen en dat ook weer 3 naalden.
Daarna 1 naald recht, de volgende naald 2 recht samenbreien, 1 recht, herhalen tot het eind van de naald.
Daarna weer 3 recht 3 averecht over 3 naalden.
1 naald recht, de volgende naald 2 steken recht samenbreien 1 steek recht,
Deze 5 naalden herhalen totdat er nog 13 steken over zijn aan het eind eventueel een beetje rommelen met de minderingen.
Daarna nog 18 naalden recht breien,
in de volgende naald 5 steken breien, 3 steken afkanten 5 steken breien.
De steken in de volgende naald er weer bij zetten door een lus van de draad te maken en deze op de naald te zetten, 3 lussen in totaal



De volgende naald weer breien
In de daarop volgende naalden na de kantsteek 2 steken samenbreien aan het begin van de naald, herhalen tot er nog 5 steken op de naald staan.
Resterende steken afkanten.
Draadjes afhechten en er een knoop opnaaien of een knoop haken, zoals ik doe en die gebruiken.

Een nieuwe foto van de potjes van Jeanet, want die zijn zo leuk dat ze wel een goede foto verdiend hebben.
Een kettinkje aan het gebreide tasje gezet, het ligt op een 2 euro munt, past makkelijk :-) Dat klinkt wel heel makkelijk, maar ik ben er toch zo'n anderhalf uur mee bezig geweest. Eerst een ijzerdraadje zoeken wat door het kettinkje kon, eindelijk aan een oud stukje ketting wat oogjes gevonden die er door pasten. En toen het getob met 2 tangetjes om het oogje vast te zetten, ook natuurlijk nog oogje laten vallen, nooit meer terug kunnen vinden :-) Maar het is gelukt.

 Moest gisteren in de grote container zijn voor wat tuinmaterialen en daar zag ik tot m'n verbazing een paar dozen met het opschrift Hobby genummerd van 1 t/m 4. Ik had geen idee en was razend nieuwsgierig en daar vond ik toch wat poppenhuisspul, nog veel meer dan dit, maar dit kan ik goed gebruiken.  Die mooie grutterskast voor m'n winkeltje, prachtige kleur, misschien toch eens op zoek welk kleurnummer het is en dan nog 2 bouwpakketjes en m'n smalle en brede zijdelintjes. Ik ben er zo gelukkig mee.

3 opmerkingen:

  1. Yessss Marian, eindelijk bij je knutselspullen beland, leuk hoor dat schatgraven!!!!
    Je hebt trouwens leuke potjes gebreid, je bent lekker bezig! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh die potjes zijn erg mooi.
    Wat een mooie kast ook. Je bent leuk bezig.

    BeantwoordenVerwijderen