zaterdag 5 mei 2012

Oma's knopendoos

Dochter en ik hebben oma's huisje een paar jaar geleden zoveel mogelijk leeggemaakt. Sommige  dingen heeft dochter meegenomen en andere wilde ik hebben, zoon wilde er niets van. Andere dingen zijn weer bewaard omdat het de moeite van het bewaren waard was.
Maar omdat er heel erg veel in een huisje past en we niet alles konden bewaren is er ook heel veel weggegooid en juist omdat het zoveel was, zijn er dingen weggegooid waar we achteraf heel veel spijt van hebben. Zo had oma een hele collectie emaille schalen in heel veel verschillende dessins, kleuren maten en vormen, met en/of zonder deksel. Ook ovenschaaltjes en die hebben we allemaal weggegooid, gewoon in de grof vuil container gegaan. Jammer, maar niets meer aan te doen.  Zo kwamen we toen ook oma's knopendoos tegen, helemaal vol met een kop er op en nee, die hebben we niet weggegooid. Dochter en ik wilden de doos hebben, gewoon bij de spullen ingepakt, maar omdat hij zo vol zat is er een gedeelte uitgevallen, toevallig had ik nog een vierkante plastic doos met deksel, ik geloof dat er cakes-jes in had gezeten, daar heb ik de rommeltjes ingedaan. En die bak kreeg ik steeds in handen hier, heeft ook een aantal maanden hier op de trap gestaan Eindelijk de rommeltjes gesorteerd, de knopen schoongemaakt en natuurlijk diverse foto's van genomen.
Er zaten zelfs oude kaartjes met drukknopen bij, er bleef een schaaltje met schone knopen over, wanneer die door en door droog zijn (zo drogen ze lekker aan de lucht na) gaan ze in de knopenpot bij mijn andere knopen. De kaartjes worden natuurlijk gekoesterd en gaan in een andere pot waar ze netjes blijven en niet verder beschadigd kunnen worden.

Deze kunststof ringetjes zaten apart in een plastic zakje, ze liggen hier nog na te drogen op een theedoek en ik heb er een duimstok naast gelegd voor de maat, ze zijn 1 cm. doorsnee, geen idee waar ze voor gebruikt werden. Ik denk om een gordijntje op te hangen , maar zelfs een spiraaltje kan er niet makkelijk door, of het eindkapje moet eraf. Nou ja, misschien komen ze nog wel eens van pas.

De souvenier-schildjes zaten er ook bij en daarvan weet ik wat het zijn, die zijn namelijk bestemd om op een wandelstok te bevestigen. Wandelstokken waren er ook in het huisje en die hebben we ook bewaard, ben ik ook nog niet tegengekomen. En als je bedenkt dat dit nog maar het topje van de knopendoos was.... ik ben hem ook nog niet tegengekomen, maar wat zal dat dan een schatgraverij worden. Ook de naaidoos van oma is er nog, ook in een doos gegaan, ze gebruikte daar een groot laag blik voor en daar zaten ook interessante dingen in voor zover ik toen in de gauwigheid kon zien. Ben ik ook heel benieuwd naar.

Hier is het de hele dag al donker en grauw, ik kon Speedy weer betrappen terwijl hij in de boom zat. De kale plekken zijn gelukkig allemaal weg en het haar groeit al lekker bij, nog niet zoals het hoort, maar het akelige dunne nekje is niet meer te zien.

Terwijl ik de foto van Speedy nam, rook ik iets lekkers, even om het hoekje van het klompenhok gekeken en ja hoor, de sering stond te bloeien dat het een lieve lust is. Snel een paar takjes er af gehaald en in een vaasje gezet, het ruikt heerlijk hier in de kamer, daar kan geen luchtverfrisser tegenop :-).

6 opmerkingen:

  1. Leuk die knopendoos, altijd een verrassing. Hier heb ik ook nog zo'n zakje met benen ringen die werden vroeger aan de bovenkant van gordijntjes genaaid om vervolgens aan een roede te schuiven.
    Mooie foto van de kat. Ga gauw even bij mijn seringen kijken, ik geloof er nog niks van dat hij bloeit. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een prachtige foto van speedy!
    ik ben die ringetjes ook wel tegengekomen ergens in een knopendoos
    en die schildjes, ja. Rein heeft zelf zo'n wandelstok. Daar zitten alleen gekleurde schildjes op.
    Als kind had hij die stok en kreeg elk jaar van pa en ma een schildje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. he, ik kan weer een ractie plaatsen!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heerlijk om in zo'n knopendoos te snuffelen en te sorteren, daar hou ik wel van.
    Die ringetjes zijn leuk om te bevestigen in een borduurmap of -etui, waar je garen aan kunt hangen.
    Groetjes en fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk hoor dat schatgraven!!!! Heb het bij mijn oudtante en schoonmoeder met veel plezier doorgespit!!!!! Zo'n wandelstok heb ik nog van een vakantie in Tirol, heel handig om spullen naar je toe te hengelen als je er niet bij kan, dus die hangt op zolder!!!;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk hoor dat schatgraven!!!! Heb het bij mijn oudtante en schoonmoeder met veel plezier doorgespit!!!!! Zo'n wandelstok heb ik nog van een vakantie in Tirol, heel handig om spullen naar je toe te hengelen als je er niet bij kan, dus die hangt op zolder!!!;)

    BeantwoordenVerwijderen