zondag 22 september 2013

Herfstbezigheden

In het begin van de week werd ik 's morgens verblijd met een pracht van een regenboog. Was een goed begin van de dag.
Daarna in de opslag op zoek geweest naar een sierblaadje waarvan ik wist waar het ongeveer was, dat er een scheur in zat wist ik ook, maar niet dat daar een pootje van miste. Maar eens op zoek gaan naar een paar houten kralen, want ik heb nog veel meer van dat soort blaadjes en onderzetters en overal mist wel een pootje :-). Nou ja, dat heb je met die oude meuk. Goed schoongemaakt, de achterkant
 en de voorkant, een beetje opgemaakt met herfstspul en wat glaasjes voor de waxinelichtjes,
een paar onderzettertjes eronder, zodat het niet meer wiebelt en het staat leuk in herfstsfeer op m'n tafel.
Ik kreeg van een vriendin een paar tassen met druiven uit haar tuin en daar ben ik ook een dag flink mee aan de slag gegaan.
Eerst de druiven gewassen en uit laten lekken en omdat ik nogal een zeurpiet ben op het gebied van eten (eerst natuurlijk alles goed schoongemaakt in m'n kookomgeving) moesten alle druiven van de trossen want stel je voor dat er nog een spinnetje of zo in zit en er kwamen er inderdaad een paar kleine beestjes uit :-).
Dus alles in de pan, ik had totaal 3 van die volle pannen met druiven. Uit laten lekken  en verder verwerkt tot:
Twee flessen limonadesiroop en ik heb het geproefd met bubbeltjeswater, het ziet er prachtig uit en smaakt lekker.
Twee potjes druivengelei en een klein beetje in een potje om te proeven en ook dit smaakte heerlijk op een bruine boterham.
Hier staat de totale oogst, ik ben vergeten om van de twee liter druivensap links een aparte foto te nemen, dus alles bij elkaar heb ik dit na een dagje werk. En als jullie willen weten hoe een gedeelte van m'n aanrecht er uit zag,
Zo dus en nog even een close-up

Het lijkt wel erg, maar even alles goed spoelen en in de vaatwasser en het is weer weg, op de uitlekzak na dan , die heb ik vier keer opnieuw in een sopje gezet omdat er kleurstof uit bleef komen, hij is nu wat grijzig en kan de volgende keer gewoon met de hete wasbeurt mee. Er is ook een deel van de druiven naar schoonzoon gegaan en die worden nu lekker door hem en zijn vader opgepeuzeld. Ik kon 's avonds geen druif meer zien :-).

Bij de A.ction zag ik deze koekjes stekers, het zijn verpakkingen van vier stuks, de linker vier zijn van die dubbele uitstekers, het midden wordt er ook uitgestoken als je het knopje aan de achterkant naar beneden drukt (zoals de plunger voor de taartenbaksters) en de linker vier zijn gewone koekjes.

Ik kon er direct mee aan de slag, omdat ik aan het begin van de week deeg maak en dan van de helft koekjes bak en een paar dagen later wanneer ze op zijn van de andere helft koekjes bak. Ik gebruik deeg waar alleen boter, suiker, bloem en een snufje zout in zit, dus kan het in de koelkast bewaard worden. Ik laat het dan even een halfuurtje op temperatuur komen en dan nog even snel doorkneden met wat kruiden of andere toevoegingen en dan uitsteken en bakken, zo gebeurd. En ze zijn  weer heel erg leuk. De met de middelste uitstekers misschien leuk voor kerst met een lepeltje jam tussen het eerste en tweede koekje.
Zo zijn ze gebakken, ik heb het sterretje en rondje er weer tussen gestopt en gelukkig bleef het vast zitten na het bakken.




Schoonzoon kwam zaterdag weer om te klussen aan en rond het huis en liep om de schuur heen en toen zagen de mannen dit, het linkerdeel van de wilg staat gewoon los en zwiebert helemaal heen en weer. Ik moet er niet aan denken wat er dan met de volgende storm zou gebeuren. Dus dan eerst met de kettingzaag flink snoeien.
                           Schoonzoon in actie

Na het snoeien hebben we ook achter meer licht gekregen.
En dan mag ik bovenstaand groen wegwerken, is ook allemaal braam die over de schuur heen was gegroeid, gewoon via het dak , nou ja, dat ligt er dan ook weer af.
En naast de oude container ligt dan dit wilgengroen en dat wordt weer versnipperd en de grotere takken in stukken gezaagd voor zoon.
Gelukkig heb ik vorige week een groene kliko erbij gevraagd aan de gemeente. Was ook zo gek, ik kijk op de site, staat een telefoonnummer, dus dat bel ik, krijg een bandje dat ik op de site moet kijken, dus ik kijk verder op de site, staat er een telefoonnummer dat ik moet bellen. Nou dat had ik dus net gedaan, gemeentes ......... Dan maar een algemeen formulier ingevuld en gevraagd of er nog kosten aan verbonden zijn, dat wil ik wel graag van te voren weten. De volgende dag krijg ik een mailtje van de gemeente terug dat ze m'n klacht in behandeling genomen hebben. Huh... hoezo klacht. Vertel het 's avonds aan echtgenoot met de toevoeging: Het zal me niet verbazen wanneer A. (buurman van een halve kilometer verderop die bij de gemeente werkt) ineens met een kliko het erf op komt wandelen, waarop manlief zegt: In je dromen zeker.
De volgende dag komt dochter koffiedrinken (haar vrije dag) en ik vertel het verhaal en terwijl ik zeg van A, die het erf op komt, zie ik een man met een kliko aankomen. Dus de groene (gratis) kliko werd netjes gebracht door de oude buurman van dochter uit de straat waar ze een paar jaar geleden woonde. :-). Dus ik neem alles terug wat ik gezegd heb over de gemeente, perfect geregeld dus.
De eerste bak staat al weer voor zoon klaar.
En manlief heeft het paadje naar het klompenhok weer verder netjes gemaakt, zand glad gestreken en tegels opgelegd.
En er kwamen weer een paar stenen tevoorschijn, blauw geverfde dit keer, zo groeit de stapel stenen ook gestaag, benieuwd of we er nog meer tegenkomen.



















5 opmerkingen:

  1. Nou iedereen doet zo zijn best om jou bezig te houden zeg! Lijkt me best lekker die druivensap en jam, maar mens wat een werk!
    Leuk he Marian zo'n grote tuin, die alleen houd je wel bezig ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kind wat een energie heb jij!
    Het ziet allemaal lekker uit. Als ik gekookt heb ziet mijn aanrecht er ook zo uit haha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Marian weer een giga mooi verhaal met even zo de foto,s geweldig wat je allemaal zo doet je ben een echt een duizendpoot.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O vreselijk ...wat een werk is dat met die druiven... En dan zoveel! Maar volgens mij geniet je er wel van en dat maakt het een heel stuk anders dan dat het alleen maar moet (zoals ik met m'n bramen :)
    Wat een joekels van bomen heb je staan, wel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk verhaal weer Marian, je verveelt je geen minuut denk ik. Lekker die druivensap.

    BeantwoordenVerwijderen