maandag 16 september 2013

Sokken, koekjes en tuin

Eindelijk de sokken van Scheepjes invicta colour af, ik heb er lang over gedaan, maar het laatste stuk is van de naalden gevlogen. Ik had de smaak te pakken en het volgende paar
met een hele lange voorgeschiedenis is ook afgebreid. Weten jullie nog, hier (klik) even naar beneden scrollen had ik de lontwol geverfd, hier (klik)  ook even naar beneden scrollen heb ik de wol gesponnen en hier (klik) opnieuw geverfd omdat ik de kleur niet zo mooi vond. Nu zijn ze eindelijk af.
En deze kleine sokjes mt. 22 heb ik gebreid voor een kraamcadeautje, in dochters schoonfamilie is een meisje geboren.
Bij de super van Appie waren ook deegstempels te koop, stonden in de folder van deze week, vanmorgen even binnen gewipt en meteen meegenomen , 3 verschillende stempels, 1 stempelhouder en zelfs een uitsteekring..Ik had gisteren al een eenvoudig zanddeeg gemaakt met koekkruiden, dus kon meteen na het reinigen aan de slag.
Deeg gerold en koekjes uitgestoken, ik vind de ring net iets te groot, bij het bakken komen ze tegen elkaar aan, zelf heb ik een iets kleinere ring, dus die gebruik ik voortaan. Ligt aan mijn bakplaat, die is net niet groot genoeg. Koekjes bebloemd, daar heb ik een (nieuwe) gewassen zakdoek voor, die ik gevuld heb met maizena (bloem kan ook) paar lepels er in, elastiek erom, in mijn geval een haar elastiek en dan met het dotje deppen, zo gebruik je nooit al te veel bloem en het stempelen gaat prima, het deeg blijft niet aan de stempel plakken en omdat je maar heel weinig maizena op het deeg krijgt, slibben de letters niet dicht door de overtollige maizena. Het dotje bewaar ik in een afsluitbaar bekertje.
Zo zien ze er gestempeld en ongebakken uit.
En zo zijn ze klaar, met lichtere koekjes zie je de afdrukken beter, maar alla als ze op zijn zie je het toch niet meer :-). Ik vind het leuk en lekker.
Zaterdag lag dit boek bij mij in de brievenbus, was een hele verrassing dat ik een exemplaar kreeg. Via de zus van de schrijfster mocht ik proeflezen en als dank kreeg ik dit gesigneerde exemplaar. En het is een meisjes boek, ik denk vanaf 12 jaar, maar oudere meisjes vinden het ook leuk denk ik, ik vond het een geweldig boek om te lezen. En ik ga er nog een keer van genieten, dit keer in papieren boekvorm :-).
En op het erf, naast de container is manlief bezig geweest met de kettingzaag en zo en heeft een boel vlier en braam verwijderd. Het is de bedoeling dat ik de stukken met blaadjes en zo met de snoeischaar in kleine stukken in de kliko deponeer en de dikkere takken met de takkenschaar en kleine takkenzaag in handzame stukken maak en in een bak doe voor de open haard van zoonlief.
Dit is dus de tweede bak voor zoonlief en er komen er nog veel meer aan, deze heeft hij net mee naar huis genomen en hij is er blij mee.
Dit is er over van de vlier en die zijn te dik voor mijn handzaag, dus die mag manlief nog even met de kettingzaag een beetje kleiner maken.
Dit zijn de wortels, die heeft manlief uitgegraven, dus die vlier zijn we definitief kwijt :-).










5 opmerkingen:

  1. Je bent weer aardig druk geweest. De koekjes zien eruit om in te bijten.
    En je sokken zijn ook mooi geworden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een superleuke koekjes Marian:-)
    En de sokken zijn ook geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je sokken zien er geweldig uit Marian, en ze dragen ook geweldig weet ik uit ervaring! Je koekjes zijn ook toppie, en ik raad je een versnipperaar aan voor je tuin, scheelt je je handen met al dat geknip!;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je sokken zien er geweldig uit Marian, en ze dragen ook geweldig weet ik uit ervaring! Je koekjes zijn ook toppie, en ik raad je een versnipperaar aan voor je tuin, scheelt je je handen met al dat geknip!;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige sokken, daar zul je veel plezier aan beleven. Heerlijk zien die koekjes eruit en wat een leuke stempels! Jammer, van de vlier ben gek op de bloesem en bessen , maar zo heb je er nog veel stookplezier van! Grtjs, Alexandra

    BeantwoordenVerwijderen