maandag 13 oktober 2014

Leuk patroon met tutorial voor kerst

Ik heb het iets anders gedaan dan het eigenlijk moest, ik heb niet de maten volgens de werkwijze aangehouden (eigenlijk heb ik die niet eens gemeten) want ik heb bij m'n accuquilt ook de sneeuwbalstans en die heb ik hiervoor gebruikt.
En omdat ik bovenstaand stofje later tegenkwam met blokken, wat ik wilde gebruiken, klopte er niet veel meer van, maarrrr patchwork maak ik natuurlijk kloppend met een strookje stof en dat heb ik gedaan.
Dan ziet mijn top er zo uit, vind hem zo leuk dat ik er nog eentje ga maken, met andere plaatjes in de sneeuwbal, stof genoeg en een ander borduurtje in het midden. De rand er omheen doe ik zoals ik tot nu toe gewend ben :-), de achterkant een stuk ruimer knippen en dan naar voren ombiezen, dat bevalt mij tot nu toe het best en vind ik makkelijker. Ik gebruik voor de achterkant de rode stof en dus ook voor de bies.
De tutorial is hier (klik) te vinden.
Omdat ik tegenwoordig heel veel appliceer ben ik lid geworden van de Aurifill Fanclub bij Quilters Palet (klik)
Elke maand 10 klosjes garen op de deurmat, het hoeven geen 10 klosjes te zijn, 5 klosjes kan ook, maar ik houd van opschieten en zo wordt mijn kleurenvoorraad vanzelf snel aangevuld. Het garen naait ook heel lekker, stroopt niet en blijft lekker glad. De rode heb ik al in gebruik genomen voor bovenstaande top. Precies de goede kleur.
Het landje voor de laatste keer dit seizoen gemaaid, de bergjes gras moeten op de foto nog opgeruimd worden, liggen nog her en der, maar het ging ineens regenen, dus dat maar laten zitten. Inmiddels zijn ze opgeruimd en de eik in het midden is aan de onderkant gesnoeid, nog niet op de foto gezet, maar dat is ook gebeurd. De eik heeft z'n blaadjes nog, maar de rest is al bladloos.
Het is ook weer te merken dat het herfst wordt, we hebben de kachel al diverse keren aangemaakt, de vloerverwarming is nog uit, want dat is zo slecht te temperen, de slakken klimmen weer tegen de ramen op, wordt het echt te gek dan moet ik er iets tegen doen, maar zolang
het bij een enkel slakje per raam blijft valt het wel weer mee.
De sloffen zijn ook gebreid en het balletje voorop heb ik gemaasd om te kijken of de wol die ik hier gebruik superwash is, dus even een proefje.
Ze zijn goed gevilt in de wasmachine, iets aan de krappe kant, maar het kan net, ze lopen toch wel iets uit denk ik. Ik weet nu ook dat de wol die ik gebruik om te mazen niet mee vilt, is dus niet geschikt. Het was leuk geprobeerd. Nu kan ik de volgende gaan breien, een ander model en iets dikkere naalden, denk dat het dan wel goed gaat. Gewoon proberen dus.
Weer een paar sokken klaar, zo groeit mijn voorraad wel lekker.
Nog een paar korte sokjes gebreid, want ik heb gemerkt dat ik deze korte sokjes wel heel fijn dragen vind in mijn tuinklompen, ik had er al een paar voor jaren liggen, nooit gedragen, dit jaar voor het eerst en ik weet dat er nog meer paren zullen volgen, want zeg nou zelf, aan 2 paar sokjes heb je niet veel.
Van deze sokkenlap, die ik jaren geleden heb gebreid van 2 strengen wol en geverfd, totaal 200 gram,
heb ik dus deze sokken gebreid, 1 paar mooie met een ingebreide vlinder en ajourpatroontje, 1 paar gewone sokken en 1 paar sokjes.
Die met de vlinders hebben jaren geleden al eens op mijn blog gestaan, maar ze mogen best nog wel een keer. Ik heb ze gebreid vanaf de teen en twee tegelijk. En ik heb eigenlijk wel weer zin om weer een sokkenlap te breien ( daar heb ik een machientje voor) en weer lekker met verf te knoeien, nog even geduld, eerst moet ik nog andere dingen doen. De strengen wol liggen in ieder geval klaar.
In de tussentijd ook nog van een restje wol een mini sokje gebreid voor de sleutelhanger, dan is mijn sleutelbos tenminste ook in herfststijl.
















6 opmerkingen:

  1. Wow wat een energie heb je en leuk die kersttop.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Actieveling zeg! Als ik dT allemaal lees heb ik het idee dat ik niets doe, in de tuin tenminste hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hè heerlijk om weer een stukje van je te lezen! Je hebt niet stilgezeten!! Leuk die sokken met vlinders!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Net wat Tineke schrijft, dan doe ik maar weinig.
    Het ziet er allemaal goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is een hele leuke stitchery Marian, die ga ik even pinnen...
    Jij zit al helemaal in de herfst- en winterfase, gaaf al die sokken, en de sloffen van Arne en Carlos! Ik heb het boek nu ook (gekregen!), en het kriebelt behoorlijk hoor...
    Maar wat bedoel je nu met sokkenlap? Ik zie een gebreide lap liggen en heb je daar later sokken van gebreid? Haal je die lap dan weer uit?

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O wat leuk allemaal, wat heerlijk dat er zoveel aangepakt is. Dat wordt deze winter lekker rustig genieten en handwerken natuurlijk. Wat een weelde, elke maand die klosjes erbij!

    BeantwoordenVerwijderen