maandag 22 december 2014

Ik gooi er nog maar een logje tegenaan.

Aan onderwerpen ontbreekt het mij niet, als ik een paar keer oversla dan heb ik stof voor ellenlange logjes, dus nu een wat kortere :-).
Ik heb een aantal paren sokken gebreid, dus moesten er ook weer wat blokjes voor de SYB gebreid worden, er zijn er weer vijf stuks bij in het zakje met losse blokjes. Later ga ik er weer eens een dagje voor zitten om ze aan de SYB te naaien.
De grote gebreide ballen van acryl, gevuld met fiberfill hangen ook weer buiten in de boom, het zijn er nu 7, volgend jaar weer een paar bij breien, dan komen er steeds meer aan te hangen.
De ballen van wol hangen binnen aan de spiraal kerstboom, samen met wat hartjes en sterren en natuurlijk de houten gemberkoekmannetjes. Het heeft een plekje gekregen op de keukentafel.
Waar ook dit hart met de borduurtjes hangt, net zoals vorig jaar, de grote harten zijn standaard daar te vinden, de andere dingetjes veranderen nog wel eens.
Ik ben hier boven op de zolder de rommel aan het op- en wegruimen. Ik wil mij daar toch binnenkort gaan installeren zodat niet iedere keer de keukentafel vol ligt met mijn spulletjes. De linnenkast staat daar nog gedeeltelijk gevuld met wat linnengoed van oma, het meeste hebben we voor de verhuizing jammer genoeg opgeruimd, heb ik nu spijt van, maar ja toen deed ik nog niet aan quilten, dus wat moet je er dan mee. Er liggen nu alleen nog wat oude niet versleten slopen, zoals bovenstaande. Ik kende het verhaal wat ze wel eens vertelde over de meelzakken van vlak na de oorlog. Die werden toen gebruikt om slopen van te maken. Ze kookte ze uit met groene zeep en dan na een heleboel keren wassen was de inkt van het opschrift er uit gewassen. Ik nam dat voor kennisgeving aan en verder nooit meer over nagedacht. Wat schetst mijn verbazing, toen ik wat witte slopen wilde pakken, eerst natuurlijk in de wasmachine gegooid. Ze waren namelijk erg vergeeld en dat heb ik er nog niet helemaal uit gewassen, dat ik een paar meelzakken te pakken had.
Kijk, hier is een beetje te zien dat het losgehaald is en met de hand weer dichtgemaakt en gezoomd is.
Die worden natuurlijk niet in stukjes geknipt voor het patchwork, deze worden zo bewaard en misschien nog wel door ons gebruikt waarvoor ze vermaakt zijn. En ik vind het nu erg jammer dat de letters er uit gewassen zijn, had ze graag met de tekst gehad. Zo zouden ze weer helemaal in de mode zijn :-).
.





2 opmerkingen:

  1. Nou heerlijk hoor om weer een bericht te lezen, het kunnen me er niet genoeg zijn... vooral als ik vakantie heb!
    Zeker jammer dat de tekst van die meelzakken eruit gewassen is... O o, vroeger dacht men toch heel anders. Zijn ze niet een beetje ruw voor slopen?
    Tjonge, wat zal je allemaal nog meer tegen komen?
    Wel heerlijk om straks je eigen hobbyhoek te hebben, want het is geweldig om alles te kunnen laten liggen. Nou ja, van tijd tot tijd moet je dan wel eens de bende opruimen (zoals hier).
    Gezellig die ballen in de boom buiten! Wat zullen ze zwiepen in de storm ...
    De gebreide driehoekjes heb ik eens goed bekeken, de foto aangeklikt ... mooi breiwerk Marian, maar was is SYB vroeg ik mij af...
    Ik zie dat je er ook een label van hebt, maar als ik dit nu aanklik is mijn hele reactie weer weg, dus dat doe ik straks maar eventjes...

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk blogje weer, en ja zonde dat je zo weg gooierig was. Maar straks wel een lekkere plek voor jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen