dinsdag 16 december 2014

Nog even een blogje voor het jaar om is.


Het lijkt wel of de tijd steeds sneller gaat, maar gelukkig vind ik altijd tijd om wat te handwerken en zo.
Eerst natuurlijk de zending van de klosjesclub, weer zulke leuke kleurtjes en ik ga nu al een beetje zien dat er voorraad komt, heerlijk om bijpassend garen uit te kiezen.
Inmiddels ben ik al een stukje verder met het kerstboompje, nog lang niet klaar, maar het is gelukkig ook nog geen kerst. :-), dus ik heb nog even.

Weer een paar sokken zijn van de naalden gegleden, dit zijn mijn kerstsokken, je ziet het niet op de foto, maar er zit een heel klein zilverdraadje door, dus ik ga in stijl de kerstdagen in ;-).
Op breigebied heb ik nog meer gedaan. Ik had nog een bol sokkenwol liggen, enkeldraads gesponnen en niet getwijnd. Dat schijnt heel erg sterk te zijn, maar ik heb daar geen vertrouwen in (bloos) dus ben ik er een sjaal van aan het breien, hij wordt niet zo heel erg groot en het basispatroon komt uit de Landleven van een poos geleden. Het is een zogenaamd kippendoekje. Boerinnen sloegen dat om wanneer ze de eieren uit het hok gingen rapen, vandaar de naam.

De originele rand wordt apart gebreid en later aangenaaid, dat doe ik niet, ik heb de rand wat veranderd en hij wordt meteen aangebreid. Vind ik veel makkelijker en mooier. Krijg nu ook heel veel puntjes langs de rand. De link van het patroon en het patroon van de rand geef ik in het volgende logje, dan is het waarschijnlijk wel klaar.

Tussendoor ben ik ook lekker in de dozen aan het spitten, soms zoek ik naar iets bepaalds wat ik dan niet altijd vind, maar dan kom ik vaak wel iets anders tegen. Een paar dagen geleden kwam ik de kerstklok tegen. De kerstklok is niet mijn idee, ooit op internet tegengekomen, maar zo leuk dat ik het overgenomen heb. Er hebben van de ronde bonbons in een goudpapiertje ingezeten en die zullen wel naar schoonzoon gegaan zijn. Die is er gek op, ik vind ze niet echt lekker, dus niet aan mij besteed, maar de klok wel :-). Het goudkleurige onderkantje waar de bonbons ingezeten hebben heb ik er in laten zitten, heb het patroon van een rond kleedje getekend en daarna gepunchd. De stoel en het tafeltje komen uit een goedkoop meubelsetje, niet echt op schaal, maar wel passend voor mijn interieurtje. De sok, pakjes, doosjes kerstballen en tas heb ik natuurlijk zelfgemaakt, de boom komt uit een treinenwinkel en heb ik met zilverkleurige kraaltjes beplakt. De grote strik aan de bovenkant  heb ik verwijderd zoveel mogelijk lijm afgekrabd. Wat hulstblaadjes, besjes en sparrenappel van klei gemaakt en op de lelijke lijmvlek, die zichtbaar bleef, geplakt. Jaren geleden gemaakt en nu staat hij weer in de kamer te pronken.

's Avonds lees ik altijd en dit keer heb ik een wel zeer intrigerend boek. Voor ik begin te lezen kijk ik altijd even bij de dikke meneer of er reviews staan. En bij dit boek waren de meningen zeer verdeeld, van in een adem uitgelezen, tot een tegenvaller en een goedkoop romannetje. Dus dan wil ik het lezen ook en zelf  kijken of het mij bevalt. Ik ben er nog niet zo ver in, maar het lijkt inderdaad op een romannetje met een geest er in die zelf kan denken maar niets kan doen omdat zij een geest is. Ja duh. Het speelt zich af in Ierland, dus of er nog elfen en gnomen in voorkomen weet ik nog niet. Maar het leest wel lekker weg en dat is volgens mij de bedoeling van een boek.
Ik kan natuurlijk ook wel Oorlog en vrede van Tolstoj (? het is al laat dus ik weet het niet meer zo goed) nemen, die heb ik ook, maar dat leest niet echt lekker weg, hoewel ik het lang geleden wel heb gelezen. Als je je eenmaal door de namenlijst van de beginhoofdstukken hebt geworsteld dan gaat het wel, maar het is niet zo lekker ontspannend lezen als bovenstaand boek.
En daar denk ik ineens aan, ik ben ook nog aan swingsokken begonnen, via een vriendin is het boekje bij mij terechtgekomen, samen met een aantal bollen sokkengaren die afgeprijsd waren. Ik had nog een effen bijpassende bol liggen voor de hiel en de zool, maar ben de kantsteek vergeten, dus het moet over.
Ik heb de werkwijze twee keer gelezen en toen begreep ik het nog niet helemaal, er zijn coupletten, die weer uit verschillende maten bestaan en ook pauze's, echt gebaseerd op muziek. Nou ben ik volslagen A-muzikaal, dus daar kan ik niks aan doen, maar wil toch wel die sokken breien.
Zo ziet het begin van het basispatroon er uit en ik ga mij daar nog eens helemaal op werpen. Ik kan breien en lezen, dus dan moet ik zulke sokken kunnen breien:-)


4 opmerkingen:

  1. Wat een leuke dingen allemaal! Als muzikante spreken die swingsokken mij natuurlijk het meeste aan :-)
    Hoe het werkt, begrijp ik niet echt, maar het idee er achter vind ik reuze leuk!
    Succes ermee, ik volg je vorderingen weer graag.
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een superleuke swing sokken Marian, en dan ook nog leuke kerstsokken. Sokken breien is echt niet mijn ding hoor, op school moesten we vroeger ook sokken breien, met vier naalden. Nou daar kwam geen sok van terecht, zat heel de morgen op mijn beurt te wachten dan kon de juf weer een paar naaldjes breien. Was ik op een gegeven moment bij de hiel zei de juf dat er een fout in zat. Je begrijpt dat mijn sok nooit afgekomen is. Nog een klein stukje jaar en het is weer op. Wens je fijne feestdagen en een goed jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh.., je hebt wel stof voor 5 blogberichten! Als je er voor gaat zitten, ga je helemaal los, Marian.
    Wat een leuke sokken, en je kippensjaaltje past er goed bij! Nu nog vee, jullie hebben ruimte genoeg :)
    Swingsokken? Nou ... daar heb ik nog nooit van gehoord, dus ik ben benieuwd wat dat in gaat houden!
    Leuk dat je het stolpje weer tegen kwam; volgens mij heb jij nog veel schatten ergens opgeslagen liggen ...
    Succes met het leuke kerstboompje, hoe groot gaat hij worden?

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou Marian daar ben je mooi klaar mee met die Swing-sokken, je zal wel blij zijn met die vriendin, maar jou kennende komen ze er heus wel! ;)

    BeantwoordenVerwijderen