zondag 18 januari 2015

Breiwerk en de zolder

Het eerste blok Bruinisse en Arnemuiden was leuk om te breien met de vele kabels, dat is zo'n heel erg leuk werkje.

Het tweede blok Breskens is ook van de naalden gegleden. Alleen recht - averecht breien, gaat vanzelf.
De steken voor het volgende blok staan al op de naald en daar ga ik vanavond heerlijk mee verder.
Het was de bedoeling dat ik de foto van het kippendoekje met patroon(link) en werkwijze hier zou neerzetten, maar ik ben het doekje vergeten bij de was te doen en ja, dan wordt hij ook niet meegewassen en opgespannen, dus dat houden jullie nog te goed.
Ik heb wel al heel veel geruimd op zolder, maar nog lang niet klaar. Ik ben niet vergeten wat foto's te maken, bijna allemaal voor de spinragverwijdering en een paar erna.
Dit is de nok in het midden, er moet nog getimmerd worden en het spinrag is daar inmiddels weg,
Deze hoek is redelijk van spinrag ontdaan, niet helemaal, want zien jullie die lichte vlek onder de muur links??? Dat is het trapgat en daar blijf ik echt wel uit de buurt.  Op de voorgrond staat de tv, die stond er al jaren, maar is nu aangesloten, net als de DVD speler, dus ik kan inmiddels lekker boven kijken, al is het nog goed rommelig. Ik zit wel op schoon plekje.
Kijk, hier heb ik mij geïnstalleerd en kan tv kijken. Helaas hebben manlief en ik een zo verschillende smaak van tv programma's. Ik kijk graag de de CSI afleveringen en soortgelijke series, manlief houd meer van praat- en misdaadprogramma's en natuurlijk alles over auto's.  En het gebeurt steeds vaker dat dat soort programma's gelijktijdig komen, dus dan maar even deze oplossing. Achter mijn stoel staat nog allerlei bouwmateriaal, maar aangezien dat daar alleen maar ligt en verder niets doet heb ik er geen last van :-).
Nog eventjes een foto van het raam boven het trapgat want ik vind dat raam zo mooi, echt zo'n oud ijzeren raam.Er komt natuurlijk wel kou door het raam maar daar hang ik later wel een lekker dik gewatteerd gordijn voor, ik weet nu hoe ik het moet doen :-).
Aan de andere kant van de zolder heb ik de hoek al leeggemaakt, nog niet schoon, ik kan niet alles in 1 keer, maar zo langzamerhand kom ik er wel.
In een van de dozen die daar stonden kwam deze prachtige vogelkooi tevoorschijn, echt een heel oude. Geen plastic te bekennen, alleen metaal en glas. Zal hem goed schoonmaken en dan wel zien wat ik er mee doe, eerst maar kijken het compleet is.
En die hoek moet ik nog doen, ik weet dat er veel dozen met boeken staan, daar heb ik al een afnemer voor en verder zie ik wel wat ik nog tegenkom. Ik zie wel wat etsen en/of schilderijen liggen, nog niet goed gekeken hoe of wat, kan bijna niks zien door het vele vuil en stof.

Dit tafeltje wordt natuurlijk in ere hersteld, het hoort zwart te zijn en ik dacht dat er een rand van rozen in uitgesneden was, maar er is geen roos te bekennen. Gek dat het geheugen soms zo raar werkt. Er was vroeger een bijpassende stoel bij, maar ik weet niet of die er soms ook nog tussen staat. Nou ja, als die er nog is kom ik hem vanzelf wel tegen.

Morgenochtend gaat als eerste het spinrag op bovenstaande foto er aan :-) en dan is het redelijk spinragvrij.
Ik ben dit boek aan het lezen, het is het derde deel van de Wilde zwaan trilogie van Celeste de Blasis. Daar ben ik lang zoet mee, want elk deel heeft zo'n 700 bladzijden, soms wat minder soms wat meer. En ik vind het nog steeds moeilijk om het opzij te leggen om iets anders te gaan doen. Gelukkig weet ik nog in grote trekken hoe het afloopt, ik heb ze in de 80-er jaren van de vorige eeuw al eens gelezen. Wat klinkt dat lang geleden zeg. :-)




5 opmerkingen:

  1. Ontdekkingstocht op je eigen zolder :):) Hartstikke leuk!
    En wat een prachtige vogelkooi zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. OOooo wat heerlijk die ontdekkingstochten van jou. En die tafel prachtig, kan me voorstellen dat je in je herinnering rozen dacht. Op het eerste gezicht lijken het rozen.
    Ben benieuwd naar het vervolg. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig zo'n zolder... en dan dingen tegenkomen waarvan je eigenlijk niet (meer) wist dat ze er lagen...
    Ik vind je breiblokjes heel mooi Marian, structuur komt prachtig uit in deze tint garen. Veel zolder- en breiplezier de komende dagen!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een spannende zolder!! En die boeken............yeah, staan hier ook in de kast en inderdaad niet meer gelezen sinds de tachtiger jaren!! Binnenkort heb ik tijd over, ga ik ze misschien ook maar weer eens oppakken....:
    Groetjes, Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat gaan je Zeeuwse blokken snel! Ik ben het met Elizabeth eens, de patronen komen heel mooi uit.
    Spinragen...ze maken de zolder wel mooi rustiek, maar dat is natuurlijk niet echt de bedoeling :-)
    De zolder is een ware schatkamer, leuk om verrassingen tegen te komen of dingen die er anders uitzien dan je dacht. De zolder wordt in ieder geval een heerlijke plek voor je, al is het nu misschien nog een beetje behelpen, maar met je rug naar de rommel is dat niet erg toch:-) ?
    Het trapgat ziet er gevaarlijk uit, misschien maar een hekje er om heen?
    De 'vorige eeuw' klinkt inderdaad lang geleden, maar de tijd gaat snel, we zitten al weer in het 15e jaar van de nieuwe eeuw! Wat gaat de tijd snel hé....
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen