donderdag 22 oktober 2015

Vingerhoed perikelen

Toen ik begon met patchen en quilten heb ik een leren vingerhoed aangeschaft, die voldeed prima, maar ik versleet ze bij bosjes, steeds kwam er weer een gaatje in en dan kocht ik weer een nieuwe in de kleinste maat. Ik had ook een medium maar die verloor ik steeds. Dus toen ik in april op de patchwork en quiltdagen was heb ik de oranje vingerhoed gekocht. Natuurlijk weer de kleinste maat want die zat lekker en dat was bij deze ook zo, hij is nog steeds heel, maar ik kwam er van de zomer achter dat wanneer het erg warm was mijn vingers wat dikker waren en dan zat de oranje vingerhoed niet lekker meer. Toen ik 2 weken geleden bij de handwerkbeurs in Rijswijk was heb ik dus de roze, medium, aangeschaft. De zomer kan weer komen, ik ben vast voorbereid :-). Grapje, mis het warme weer en het zonder jas naar buiten lopen wel, maar de gezellige dagen met kaarsjes aan en lekkere dingen bakken die komen er weer aan.
Pakketje voor dit kerstquiltje heb ik gekocht, ik zag het quiltje hangen en viel er meteen voor, het is vrij simpel, het middenstuk is een panel en daaromheen worden een paar randen en vierkantjes gezet, dat doe ik ook op de naaimachine en dan quilten met de hand. Ik heb nog even de tijd.
Natuurlijk kon ik ook de lapjes niet weerstaan, de bovenste is voor de achterkant van het kerstquiltje. Het lapje wat uiterst links ligt is een warm flanelletje en de rest is van katoen en zijn kerstlapjes. De vogeltjes komen vast wel eens in een fussy-cut project.
Ik had ook nog geen rolmes en dat heb ik aangeschaft met een reservemesje, was zo'n voordeelpakketje. Er onder ligt een vierkante lineaal (geen idee hoe zo'n ding heet) in inches. Ik heb nu een rechthoekige in centimeters en dan deze. Ik kan nu alle kanten op en kan rustig verder met verzamelen, wil nog meer van die vierkante linealen, maar dan in andere maat natuurlijk, lijken mij erg handig in gebruik om blokken na het maken op maat te snijden.
En dit boek ben ik aan het lezen, het is gebaseerd op ware gebeurtenissen. Het gaat over het lot van de slaven tijdens de burgeroorlog wanneer de eigenaren gevlucht zijn en het noorden daar de scepter zwaait. Het leest lekker weg.
Toen ik bij de W.elkoop was heb ik een pak broodmix voor cranberry notenbrood meegenomen en deze thuis in de broodmachine gebakken. Het was heerlijk brood, met laagje (room)boter en ook met plak kaas was het lekker. Deze houden we er in.




5 opmerkingen:

  1. Kortom je bent behoorlijk goed geslaagd en hoeft je niet te vervelen van de winter !
    Ziet er allemaal leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je dagen zijn weer gevuld voor de komende tijd, leuke aankopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je dagen zijn weer gevuld voor de komende tijd, leuke aankopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veel handige dingen zijn er te koop. Soms moet je even zoeken, soms heb je een miskoop. Maar als ze werken heb je meer plezier bij het werk. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, ik mis de warmte ook wel hoor. En het een beetje buiten kunnen leven... Nu is het een wandelingetje, een ritje op de fiets en daarna weer binnen zijn!
    Wat een leuk kerstquiltje, dat kon je natuurlijk niet laten liggen. En ik denk dat je er inmiddels al aan bezig bent!
    Fijn weekend, groetjes v. Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen