zaterdag 16 januari 2016

Pannenlappen, kat en quilten.

Ik begin met de pannenlappen, die zijn af, moeten nog wel een beetje geperst worden, maar dat komt later wel, ik ben helemaal heppie de peppie met de Zeeuwse knoppen.
Daarna komt Speedy aan de beurt. Wanneer manlief de krant of een tijdschrift leest, ligt hij meestal languit op de bank. Zo gauw Speedy het hoort ritselen, springt hij bij manliefs voeten op de bank en sluipt dan centimeter voor centimeter omhoog. Dat is al zo lang we Speedy hebben een zeer geliefd spelletje bij beiden. Wanneer Speedy te snel gaat wordt hij weer naar achteren geduwd en begint het gesluip opnieuw. Wanneer hij bij de krant is aangekomen gaat het koppie omlaag en duwt hij zijn neus onder de krant door, heel voorzichtig en wanneer het koppie er zover door is gaat het ineens een stuk sneller.
En kruipt razendsnel naar manliefs schouder om daar heerlijk te gaan slapen. We blijven het leuk vinden.
Ik was begonnen met de M.illefiori en dat ging lekker tot ik de nieuwe B.OM 2016 van K.atja M.arek zag. Het boek met de hexagonnen had ik al, de voorbeeldhexagonnen vergroot en dan volgens de werkwijze een kant en klare hexagon gemaakt, met een achterkant en een batting op maat.
De achterkant om een hittebestendige template strijken en dan de batting erin en de hexagon er op appliceren.
Het gaat zo leuk en is ook best wel een snel werkje,
de rand met 2 rijen doorgequilt en het midden met een patroon van een stencil wat ik had.
De achterkant mag ook gezien worden en zo heb ik er al een heleboel.



Ik ben ze nu aan elkaar aan het naaien, het is zulk leuk werk en meteen klaar. Ik vind ook de manier zo leuk, het herinnert mij aan de werkwijze van Framed flowers van Gingini, dat ging ook zo. Maar dit zijn hexagonnen en daar ben ik gek op. En nu ik dit zo zit te tikken denk ik dat deze werkwijze wel heel erg handig is om ook met andere blokken te doen. Geen grote quilts op schoot, zit nu te denken aan de duivenquilt, dat zijn nog losse blokken. Toch even in gedachten houden.
Bij de flanellen quilt zit het ook niet mee, heb wel de blokken klaar, maar de sashings nog niet. De kleur die ik daarvoor wilde hebben is er niet meer en ik zie toch niets anders naar mijn zin, dus dat blijft nog even liggen. Was toch niet zo'n snelle quilt als ik in gedachten had.
Toen ik lapjes voor weer een hexagon aan het uitzoeken was, had ik een stapel lapjes even op de stoel gelegd en ging een andere bak met lapjes halen omdat ik even geen bijpassend lapje naar mijn zin zag. Hé dacht Speedy, die heeft daar een lekker bedje voor mij gemaakt, daar  ga ik meteen gebruik van maken. Ik kwam met de bak met lapjes aan en daar lag Speedy al lekker te knorren :-).
En dit boek van Tamara McKinley ben ik aan het lezen en het is weer net zo mooi als de anderen die ik van haar gelezen heb.








4 opmerkingen:

  1. Mooie pannenlappen! Had je ze nog vóór de kerst klaar of lukte dat niet meer?
    Wat een goed idee om de hexagons helemaal af te maken vóór ze aan elkaar gaan, dat scheelt een hoop stoeiwerk nu je niet met één groot werkstuk aan de achterkant moet (is dat een sashing?). De kracht wordt nu op de losse naadjes uitgeoefend en niet verdeeld over de grote achterkant, zou dat geen nadeel zijn? Ik heb geen idee hoor, ik ben geen quiltster :-)
    Wat een geweldige foto's van de kat, vooral die waarop net het neusje onder de krant doorpiept, wat een héérlijk dier!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig dier die Speedy, wat kan je daar toch van genieten van die eigenwijze figuren!

    Wat jij toch met lapjes zit te goochelen ik vind het schitterend hoor, maar wat een werk!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik begin met de poes! Oh, wat een leukerd is dat ... , echt een heel leuk poezenspelletje!
    Je gaat als een speer met die hexjes... ziet er erg leuk uit ook.
    Je pannenlappen zijn bijna te mooi om te gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen