woensdag 23 maart 2016

Oud en nieuw

En dat slaat niet op de jaarwisseling, maar op nog achterstallige foto's en nieuwe foto's. Eerst maar even uit de oude doos.
Dit was mijn uitzicht van uit het keukenraam wanneer ik aan het koken was en het werkte vice-versa, want ik werd ook bekeken wanneer ik bezig was. Inmiddels zijn deze schapen weer van de dijk verdwenen.

Maar op het weiland achter ons schuurtje staat dit spul inmiddels van de buitenlucht te genieten. En zo regelmatig komt er weer een schaap met lammetjes bij.
 De post kwam een pak voor dochter bij ons afgeven en het stond nog niet op tafel of Speedy was het al aan het controleren en vond het een lekker plekje om te gaan slapen.  Ik vond het een stuk minder dus toch maar even de kat op de grond en het pak in de slaapkamer gezet. Ondanks zijn blindheid is hij nog steeds goed ondernemend.

Omdat ik mijn voedseldroger optimaal wil gebruiken heb ik daar een boek voor aangeschaft en het is een erg handig boek, met veel richtlijnen en tips. Ook recepten zoals die met gedroogde tomaatjes. Lekker met olie, kruiden en knoflook. En als het goed is, heb ik van de zomer heel veel tomaatjes.

En toen kwam ik er achter dat er ook een boek was waarin allerlei recepten en tips staan wat je met het gedroogde spul kan klaarmaken. Natuurlijk is het ook een gewoon kookboek. Ik vind het een fijn boek, hoewel ik van sommige dingen het nut niet van inzie. Zoals appelmoes drogen, om als snoepje te eten is dat best lekker, maar om het later weer tot appelmoes te verwerken... nou nee. Maar andere dingen zijn wel erg makkelijk, zoals citroenen en sinaasappel drogen. 's Winters heb ik niet altijd zin om helemaal naar het dorp te rijden voor wat citroenen of sinaasappels en gedroogd zijn ze te verwerken tot poeder of om zo ergens in te gebruiken. Dat vind ik toch wel heel erg handig en lekker in de cupcakes of muffins. Of het echt zo lekker is, krijgen jullie vast t.z.t te horen.
En van 1 pot mix voor l.lkoek is deze kruidkoek gebakken, met rozijnen en pinda's. De pinda's heb ik grof gehakt, want dat vinden wij lekkerder en de koek smaakte prima, voor herhaling vatbaar dus.
Buiten bloeien de narcissen tegen de klippen op, de gele achteraan in de tuin zijn al bijna uitgebloeid en deze witte zijn altijd wat later.
De rabarber begint ook al rode punten te vertonen, ik zag dat er rondom ook wat aarde weggespoeld was, ik zag een paar wortels, later komt dat wel goed, want ik wil deze plant in tweeën delen, zodat ik 2 rabarberplanten heb van de zomer, altijd lekker om veel limonadesiroop van te maken.
Er zijn ook weer wat quiltlets gemaakt, natuurlijk een blauwe

en eentje gemaakt met de stofjes uit Australië, die ik gewonnen had.
 En nog een van de Australische stofjes,

deze vind ik ook leuk, liep in een webwinkel tegen de stofjes aan en zag er meteen deze hexagon in.
Dit boek heb ik net uit, het leest lekker weg, maar vind het een beetje, tja ik weet er geen woorden voor. Maar het is een heel klein beetje christelijk en de hoofdpersoon ziet de ziekte die zij heeft als straf van god en neemt de medicijnen niet in, die er wel voor zijn. Vanwege het schuldgevoel.
En dat kan er bij mij niet in, ik zie dat heel anders. Ik heb nog meer boeken van deze schrijfster en kijk wel of de andere boeken ook zo zijn,maar nu effe niet.
Want ik ben in dit boek begonnen, het leest ook lekker weg en het begint in 1912 en  eindigt in 1924 of zo, het is deel 1 van de Century trilogie en dit boek heeft ruim 8oo blz., dus ik ben voorlopig zoet.








2 opmerkingen:

  1. Gezellig Marian die wollige "pottenkijkers"maar goed dat ze niet mee-eten anders bleef je koken, als er elke keer weer bij komen!
    Mooi je quiltwerk vind het bere knap gedasan, en dan nog lekker eten, jij komt je dagen wel lekker door!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'k Ben jaloers op je uitzicht! O, wat houd ik van schapen...
    En ik denk dat je er weer een hobby bij hebt met fruit drogen. En recepten uit proberen ...
    Wat zijn je quiltjes prachtig, alles zo gelijkmatig!

    BeantwoordenVerwijderen