zondag 30 oktober 2016

Weer wat teruggevonden

Ik heb weer een aantal blogs teruggevonden, nog niet allemaal en ik moet ze nog lezen, maar dat komt nog wel.
Ben voor de baby aan een poncho begonnen. Het patroon komt uit een blad van P.hildar. Ik heb het wat anders gebreid op verzoek van dochter, die vond het origineel te grof gebreid. Dat was op nld 7 mm. en ik heb het veranderd naar nld. 4,5 mm.
Dus ik gebruik het maximaal aantal steken en voor de hoogte de maat van een een baby van 1 jaar en dat komt ongeveer overeen met de maat van Jane, het is ietsje te groot, maar het is ook nog niet af. Het is lekker pluizig garen en het breid heerlijk weg. Het is ook fijn afwisselend met de diverse soorten kabels . Er zit ergens 1 foutje in, ik heb verkeerd gekabeld, maar dochter zag het niet, en het zit een beetje aan de achterkant, dus ik laat het lekker zitten. Was ook eigenlijk al te ver om het uit te halen.
Voor Jane ben ik ook een klein quiltje aan het maken, van lekkere warme flanel, er staat 1 konijntje op, dochter vind dat druk zat :-), het is maar een kleintje dus snel klaar (hoop ik), Het moet nog gedubbeld worden en het quilten doe ik heel eenvoudig met schuine blokken. Voor de batting heb ik 100 procent katoen, dus veilig voor de baby.

Afgelopen week kwam ook eindelijk het lang verwachte boek van de breiende mannen binnen en ik kon het niet laten om vast wat te proberen, allemaal verschillende soorten wol en garen. Alles moet nog in elkaar gezet worden, maar dat komt later want ik moet de vulling nog aanschaffen. Heb al een paar vogellijfjes gebreid en ook wat accessoires zoals mutsjes en een sjaal. Er moeten ook nog wat kleine mini pompons bij komen. Ik heb het geprobeerd, ze liggen rechtsboven, een groene en een donkerroze, maar ze zien er niet uit. Ik ben verstandig en ga de kant en klaar gekochte pomponnetjes gebruiken, die zijn tenminste netjes en heb ik in een heleboel kleurtjes en maten.
Ook weer eens een echte ouderwetse vette, zoete boterkoek gebakken. Dat is wel de allerlekkerste, maar doe ik niet zo vaak want het is echt een calorieënbom. Voor een vorm van 20 x 20 cm. gaat er ruim een half pond suiker en 375 gram boter in. Na het bakken moet het ding dan ook uren en uren  blijven staan om weer op te stijven. Maar lekker datie is. Het recept is van het blog van Rutger, de eerste winnaar van de bakkende Hollanders, maar ik denk dat het ook het recept van mijn tante W. is wat ik altijd heb gebruikt, maar dat staat in een van de kookboeken die nog liggen opgeslagen, het lijkt er in ieder geval heel veel op.

Dit boek ben ik nu aan het lezen, het is zo'n heerlijk luchtig flodderromannetje waarbij er even niet nagedacht hoeft te worden. Inmiddels weet ik dat er ook een derde deel van B.rambleberry House is en als ik deze uit heb ga ik ook nog even aan het derde deel beginnen.


6 opmerkingen:

  1. Lekker bezig. Zaterdag haal ik mijn boek op. Ben benieuwd. Veel plezier met alle breisels.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En jawel hoor breien voor Jane, wat een mooie poncho wordt dat!!!!! Je bent weer heel goed bezig Marian, en lekker afwisselen met koffie met boterkoek! Mjammie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De poncho is erg mooi en een mooi kleurtje, de vogeltjes lijken wat op sokjes.
    bij het zien van de boterkoek heb ik zin aan koffie met een lekker stukje van je baksel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat wordt dat een mooie poncho! Stoer met die kabels en tegelijkertijd lief door de dunnere draad. Groot gelijk hoor dat je het kleine foutje laat zitten!
    Het konijnenquiltje ziet er nu al schattig uit. Wat zal dat een juweeltje worden als het doorgepit is.
    Mmmmm, die boterkoek ziet er overheerlijk uit. Ik heb er nog nooit over nagedacht dat ik die zelf ook kan bakken, maar als ik lees wat er allemaal in gaat, moet ik het misschien ook maar weer snel vergeten *Ü*.
    Wat leuk dat je aan de vogeltjes bent begonnen. Nog niet zo lang geleden kwam ik er achter dat de Noormannen een nieuw boek hebben uitgebracht. Ik ben heel benieuwd naar jouw vrolijke fluiters.
    Veel leesplezier, heerlijk hoor zo'n 'licht' boek, groot gelijk!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig breiwerk, Marian... Ik zou het gewoon even willen voelen!
    Maar daaronder zie ik ook heel mooi quiltwerk liggen...
    Leuk boek hè, van Arne en Carlos. Ik heb het ook gekregen, nageleverd voor m'n verjaardag. Maar ik heb nog geen tijd gevonden om aan een vogeltje te beginnen. Blaas jij maar snel even wat leven in die vogeltjes in je schaal, dan kunnen we goed zien hoe ze eruit zien!

    BeantwoordenVerwijderen