maandag 10 april 2017

Een boompje wegwerken

Een poos geleden met een behoorlijk stormpje is de wilg, die bij de schuur aan de slootkant stond, omgewaaid. Gelukkig hadden we al een deel van de wilg weggehaald vorig jaar, hij was toen behoorlijk gespleten en deze helft leek nog redelijk stevig te staan, maar niets was minder waar. Gelukkig is hij precies op het randje van de sloot gevallen en niet er in en ook niet op de schuur, netjes ertussen in, dus verder nergens schade en het ding kon rustig blijven liggen tot het beter weer werd.
Het is mooi weer geweest de afgelopen dagen, we hebben een mooi beginnetje gemaakt met het wegwerken van het hout, er staan weer 7 zakken klaar voor zoon. De houten bak, officieel heet het een saladebak,  er achter heb ik van dochter en schoonzoon gekregen voor de kruiden en radijsjes die ik straks weer in de aarde ga zetten. De bak voor de tomaten moet ik er ook nog neerzetten, maar eerst war ruimen daar. Het is toch nog te vroeg, pas na half mei gaat alles de grond in, dus ik heb nog even.
Met kleindochter Jane gaat het ook heel erg goed, ze groeit netjes, is nog wel een kleintje, maar dat is niet erg. Jammer genoeg is ze nog wel heel vaak en lang verkouden omdat haar immuumsysteem nog niet zo goed werkt, maar ook dat gaat in de loop der tijd goed komen. Inmiddels werkt dochter weer 4 dagen in de week en krijg ik het wat rustiger. Het 12 uur flesje is altijd voor mij, zodat dochter wat boodschapjes kan doen of even wat langere tijd voor zichzelf heeft. Vond ik vroeger ook zo fijn wanneer iemand een voeding van mij overnam zodat ik iets anders kon gaan doen. En omdat dochter vlak bij woont gaat het ook makkelijk. Verder pas ik 1 dag in de week op bij dochter in huis. Het nadeel van klein wonen zoals manlief en ik is dat er nergens ruimte voor is. Er is geen plek om een campingbedje neer te zetten, alleen in de kamer en dat is niet echt rustig voor Jane. Dus ik pas in de boot op. Heeft ook nadelen, want ik heb een telefoon waar ik mee kan bellen en SMSsen en verder niets, er staat geen computer dus dat soort dingen kan ik daar ook niet doen. Vandaar dat het bloggen en zo, dus ook blogjes lezen, op een heel laag pitje staat. In de tussentijd is dochter ook nog geveld door de griep, dus waren alle voedingen twee weken lang voor mij, behalve die waar schoonzoon ook aanwezig was, die nam hij dan. Maar nu dochter helemaal beter is en weer volop werkt en Jane ook naar gastoudergezin gaat krijg ik wat meer tijd. Hoewel..... die 12-uurtjes heb ik mijzelf opgelegd, maar vind het heel erg leuk, ik geniet met volle teugen van het oma-zijn.
Tijdens het oppassen handwerk ik natuurlijk wel en heb deze deken weer van stal gehaald en er komen weer steeds nieuwe lapjes aan. Verder ligt er altijd wel wat verstelwerk wat ik voor dochter kan doen. Ik lees natuurlijk ook en speel met Jane, ook al zo leuk. Begint allerlei geluidjes te maken, ligt soms een poos tegen een speeltje te keuvelen, echt genieten is dat.
Ik kwam bij A.li.expr.ess iets tegen wat ik niet kende, diamond painting en heb iets heel kleins besteld omdat het mij leuk leek, maar misschien vond ik het niet leuk om te doen. Dit is het eerste schilderijtje wat ik heb gedaan. Was inderdaad heel klein en alleen de sneeuwman hoefde ingevuld te worden. Was al gauw af en ik vond het wel leuk om te doen dus gauw een nieuwe besteld, een iets grotere. Het nadeel is dat je er soms lang op moet wachten, maar dat heb ik er wel voor over. En het glittereffect is wel leuk, niet echt overheersend, ligt er misschien aan waar het ligt of hangt :-).
Alle vakjes zijn genummerd net zoals bij borduurwerk, alleen zit er hier een plaklaag op en die vul je dan in met die kleine "diamantjes" . Zie trouwens nu dat ik geen foto heb gemaakt van het resultaat. Moet trouwens wel zeggen dat je verschillende formaten van hetzelfde plaatje kan bestellen. Voor deze had ik de maat 20 bij 25 cm. en dat is niet zo groot, maar op te proberen prima. Het nadeel is dat het echt hetzelfde plaatje is dus hoe groter de afmeting hoe gedetailleerder het wordt. Toen deze af was, maak ik later nog wel fotootje van wanneer het is ingelijst, ben ik aan een nieuwe grotere begonnen.
En dat is deze, op de foto is het ding nog niet helemaal af, er moet nog hier en daar wat ingevuld worden en ik vind het heel erg leuk om te doen.
Ik ben nu aan een kerstvoorstelling bezig en er komen er nog 2 aan en dan vind ik het welletjes, want die dingen moeten ook nog ergens hangen en het is de bedoeling dat er in de gang, waar nu nog niets hangt, er eentje komt te hangen die met het seizoen meegaat, dus voor de herfst heb ik er al eentje klaar, op de lijst na dan. Volgende maand rommelmarkt hier op het dorp, dus kan dan op mijn gemakkie kijken naar een lijst. Vaak houden ze die eiken lijsten over, een schuurpapiertje en een verfje erover en dan zijn het toch leuke lijsten.

Dit boek ben ik aan het lezen, het speelt zich af in een (kunst) schildersgezin tijdens de Gouden Eeuw in Amsterdam en Delft. Ben al flink over de helft en het is heel erg leuk om te lezen. Ook hoe er over vrouwen wordt beslist over hun hoofd en tegenstand heen.






1 opmerking:

  1. Gelukkig ben je er nog... Ik dacht dat je misschien het bloggen had opgegeven. Maar nee hoor, alleen heel erg druk geweest met van alles en nog wat!
    Lijkt me ook erg leuk om oma te zijn.. en ik snap dat je geniet van de momentjes met Jane.

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen