maandag 19 juni 2017

Lang geleden

alweer dat ik een blogje plaatste. Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen dus ik begin maar met wat oud nieuws. Voor Jane had ik een kroontje gehaakt, gevonden op het wereldwijde web, de bovenkant gesteven met textielversteviger en toen ik het bij haar opzette, bleek dat ik het teveel had uitgerekt, dus aan de onderkant wat toertjes stokken erbij gehaakt en toen paste het goed.
Bij de shop 100 rozen heb ik een webinar gevolgd van Sashiko en het daar bijbehorende kitje gekocht en wat was het leuk om te doen.
De achterste is van de bestelde kit en de voorste van lapjes wat ik zelf nog in huis had. En ik heb ook wat Sashiko mallen, heb ik ooit eens in een uitverkoop gekocht met het idee, dat komt nog wel eens van pas. Nou en dat doet het. Het onderste lapje ben ik als extra probeersel aan het doorpitten aan weerszijden van het borduursel.

En dit is het eindresultaat, de voor- en achterkant van een garen- of projecttasje. Ik ben er blij mee, al kon het naaiwerk beter. De klep is een klein beetje scheef, maar och, ik erger mij daar niet aan, vind het wel grappig staan, zo'n asymmetrische klep.
De saladebak heb ik gevuld met 8 zaadmatjes, links boven de rucola, links onder radijsjes, daarnaast onderaan parijse worteltjes, hier nog niet veel van de zien, de 2 andere vakjes onderin met gemengde sla en franse sla en dan daarboven de drie vakken met bosuitjes, romatomaatjes en bosaardbeitjes. En ik heb geen idee meer waar wat staat.
En dit is de bak net voor ik sla heb geoogst, heerlijk elke dag een beetje sla met rucola en radijsjes en het blijft maar groeien, hoewel de radijsjes nu beginnen op te schieten, maar als het vak bijna leeg is, zaai ik wel weer een richeltje in. Radijsjes groeien zo snel.
Ik heb ook wat nieuw boompjes, waaronder een pruim en een perzikboompje, die twee staan in bakken en de perziken groeien goed.
Deze foto is van weer wat later, ik hoop dat de vogeltjes er af blijven, maar tot nu toe hebben ze ze nog niet gezien.
Het pruimenboompje doet het ook goed, het krijgt allemaal nieuwe blaadjes.
Ik had ook een peperplant waarvan ik wist dat hij waarschijnlijk dood zou gaan, dus daar heb ik alle chilipepers afgehaald, sommige opengesneden en de zaadjes er uit gehaald en andere in zijn geheel gedroogd.
Na twee dagen drogen heb ik een potje met gedroogde chilipepers, kan het gebruiken in kleine stukjes, maar ik kan het ook fijnmalen voor poeder, dus kan er nog alle kanten mee op. De plant is inderdaad doodgegaan, had in teveel water gestaan, niet bij mij hoor.
Dochter wilde voor Jane een dun katoenen dekentje want 's zomers wanneer Jane naar haar gastouder gaat kan het 's morgen toch wel wat fris zijn, dus ik na even nadenken de gebreide katoenen handdoekjes opgezocht
voor de foto's liggen ze even in het camping bedje en het was wel wat ze bedoelde maar eentje was net te klein en aan elkaar genaaid werd het eigenlijk weer te onhandig van formaat. Nou dan maar een nieuwe gebreid met in de hoogte en in de breedte 3 blokken erbij en dat was precies de goede maat. Inmiddels is het allang in gebruik, maar ik ben vergeten er een foto van te maken.
De painting is ook al weer een poosje klaar en ik ben er content mee, zal in de winter onze saaie gang achter lekker opfleuren. Lijst moet ik nog zien te vinden in deze maat, anders maak ik er zelf wel eentje van zo'n sierstrip, stuk glas zal ook wel ergens te vinden zijn.

Bij de dikke meneer kwam ik dit boek tegen en omdat ik fan van Beatrix Potter ben en ook van de schrijfster, want daar heb ik al twee boeken van, kon ik deze natuurlijk niet aan mijn neus voorbij laten gaan. Ik ben met het hexagon quiltje op de voorpagina begonnen.
Eerst heb ik het ingekleurd met de derwent potloden en daarna geborduurd. De randjes afgeknipt op de potloodlijn, want ik had wat extra stof voor het rafelen er aan laten zitten.
En toen ik toch bezig was, meteen maar een stapeltje achterkant stofjes geknipt en nog een voorkantje getekend.
Het eerste affe blok en ik ben er blij mee, hoewel het borduurwerk wel wat beter kan en dus kwam het boek van Marie weer tevoorschijn.
Kijk, ziet Jeminah Puddleduck er zo niet beter uit, ze is nog niet klaar maar ik vind het zo leuk worden en ik heb gelukkig nog heel veel figuurtjes te gaan.
Er staan zo lekker veel steken in, het is dan wel in het Frans, maar aan de plaatjes heb ik meestal wel genoeg en anders is google ook altijd wel leuk in het vertalen, al lijkt dan dan soms weer Chinees :-).

Ik kwam ook nog bij een webwinkel pakketjes tegen om zakdoek hoesjes te maken en na even wat getob had ik ineens door hoe het moest en dan bedoel ik natuurlijk hoe ik de hoeken weg moest krijgen zodat die rare punten verdwenen. Ze zijn niet perfect, maar ik heb leuke lapjes zat, weet nu hoe het moet, dus er zullen wel anderen verschijnen in de loop der tijd.
Waren jullie er nog, ik merk dat het wel weer een heel lang logje is geworden ;-), met lekker veel foto's.
Oh bijna vergeten, maak soms wanneer ik op de boot oppas wel leuke dingen mee, laat eerst even fotootje van de gang onderin de boot zien, dan weten jullie waar ik het over heb.
Links zijn de raampjes en die zitten aan de waterkant net boven de vlonder die rondom ligt en rechts liggen de diverse kamers, allemaal met deuren er in. Er kwam een kano voorbij varen, eigenlijk vrij langzaam. De ramen stonden open in de kamer boven en die gaan naar binnen open zodat aan de buitenkant niet te zien dat ze openstaan. Hoor ik de een tegen de ander zeggen, ook raar, ze hebben hier niks voor het raam, niet eens een gordijntje. Zegt die andere: Waarom zouden ze dat dan doen, er komt hier toch nooit iemand voorbij.
Die had natuurlijk wel een punt :-) :-).


















5 opmerkingen:

  1. Oh wat gezellig om weer bij te lezen. Jeetje wat heb je weer een leuke dingen gemaakt. Die 'handdoekendekentjes' in de verkeerde maat gebruik je die nu lekker zelf?
    Dar Sashiko ziet er apart uit, het is nieuw voor mij, ik denk dat ik er eens naar moet Googelen 😉.
    Je zakdoekhoesjes zien er prachtig uit (leuk stofje!) en oh je Painting: práchtig!
    Fijn om te lezen dat je heerlijk zoet bent met van alles en nog wat!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat gezellig om weer bij te lezen. Jeetje wat heb je weer een leuke dingen gemaakt. Die 'handdoekendekentjes' in de verkeerde maat gebruik je die nu lekker zelf?
    Dar Sashiko ziet er apart uit, het is nieuw voor mij, ik denk dat ik er eens naar moet Googelen 😉.
    Je zakdoekhoesjes zien er prachtig uit (leuk stofje!) en oh je Painting: práchtig!
    Fijn om te lezen dat je heerlijk zoet bent met van alles en nog wat!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent wel ijverig geweest. Leuke dingen en inspiratie. Heerlijk van die opmerkingen als mensen denken dat er niemand is. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, zo kan dat gaan als je even niet meer hebt geblogd.. Je moet nadenken over wat je zal gaan schrijven, terwijl het vaak vanzelf gaat als je regelmatig blogt... Tenminste, dat is wel mijn ervaring.
    Wat een leuke techniek, sashiko... Klinkt Japans, en dat is het ook denk ik. Ik houd wel van die geometrische figuren.
    En bij jou komt ook van het één het ander; Leuk om derwent potloden te gebruiken op een lapje en dan weer te patchen... creatieve duizendpoot!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen