zondag 9 juli 2017

Barbeque

Op handwerkgebied is er nog niet veel uit mijn handen gekomen deze week, het gastoudergezin waar Jane een paar dagen in de week verblijft is met vakantie en dus mocht ik opdraven :-).
Komende week ook nog 3 dagen oppassen en dan hebben dochter en schoonzoon ook vakantie. Ik moet zeggen dat het helemaal geen straf is, dat oppassen. Wanneer Jane mij ziet aankomen gaat meteen haar armpje de lucht in, soms 2 want dan is ze zoooo groot :-). Gaat nu echt van alles nadoen, al is het soms nog met wat vertraging.
Valt soms zo in slaap van mijn huis naar haar huis en is dan helemaal weg.
Onze nieuwe bbq zit in deze tas, viel er meteen voor toen ik die vrolijke bloemetjes zag, er waren nog andere motieven van zwart tot camouflageprint. Geef mij maar de bloemetjes.

 Natuurlijk hebben wij ook gebbqed buiten met onze nieuwe bbq. Kan zo op de tuintafel gezet worden en de buitenkant wat op tafel staat wordt niet heet, het deksel en de binnenkom wel natuurlijk. In de binnenkom zit een alu weggooikom, makkelijk schoonmaken en bijna alle onderdelen kunnen de vaatwasser in en dat is zo handig, heb altijd zo'n hekel aan het schoonmaken. Alleen de basisplaat is met teflon bekleed en die was ik met de hand af, dan blijft hij het goed doen.

De basisplaat er op om warm te worden,even insmeren met wat olie en dan.....

de spiesjes gaan er op, zelfgemaakt van kip met shoarmakruiden van Silvo (dat vinden wij de lekkerste) en dan heerlijk met knoflooksaus erop verorberen.
Zo liggen de spiesen heerlijk te garen.
Dagje later bij de slager 1 kilo buikspek gekocht zonder zwoerd voor Zeeuws spek, heerlijk in de marinade gezet, nachtje in de koelkast. Het recept heb ik   hier (klik)

gevonden. Na een uurtje temperatuur gecheckt en briketje bijgedaan, het zag er al goed uit, maar moest nog wel paar uurtjes geduld hebben.
Na vijf uur in de bbq had ik heerlijk Zeeuws spek en ik beken, schoonzoon en ik hebben er van gesmuld en er is bijna niks meer van over. Manlief en dochter houden niet zo van spek.
Die houden meer van gerookte kip en dat heb ik natuurlijk ook gemaakt in de bbq. Zo simpel, recept ook ergens op internet gevonden, envelopje vouwen van alufolie en klein handje rookpellets erin en op de gloeiende briketjes en de kip op het rooster en veertig minuutjes roken, heb er natuurlijk ook van geproefd en het was erg lekker. Ik ga dat soort dingen toch vaker doen, ik heb 1 kipfiletje en klein stukje spek in de vriezer gedaan om te zien hoe dat blijft na ontdooiing en wanneer dat goed is gegaan ga ik wat meer maken voor in de vriezer, zodat ik van de winter ook nog heerlijk Zeeuws spek bij de erwtensoep heb. En de kip is ook lekker op brood, beetje peper erop, likje mayo en er wordt weer een lekker broodje kip gegeten, denk dat het ook lekker is op vers knapperig pistoletje met wat rucola of op een verse zelfgemaakte pizza. Er schieten mij heel veel mogelijkheden te binnen. Maar eerst nog een keer het Zeeuwse spek maken.
Dit boek ben ik nu aan het lezen, het derde deel van de chocolade boeken. Ik heb al genoten van het eerste deel, het tweede deel vond ik eigenlijk nog leuker en ik dacht dat het dat was, kom ik tot mijn verrassing nog een derde deel tegen, weer heerlijk genieten van de lotgevallen van de Homburgfamilie.







4 opmerkingen:

  1. Oh, knapperig buikspek....zo heerlijk . Gerookte kipfilet vind ik niet zo maar die bbq lijkt me geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je toch een prachtige kleindochter! Heerlijk om een paar weken lekker veel te mogen oppassen, al kan ik me ook voorstellen dat dat vermoeiend kan zijn 😉.
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je toch een prachtige kleindochter! Heerlijk om een paar weken lekker veel te mogen oppassen, al kan ik me ook voorstellen dat dat vermoeiend kan zijn 😉.
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt mij ook heerlijk om op zo'n lief meisje te passen en ook al zijn het handenbindertjes en doe je zelf veel minder, het is toch zo mooi om die ontwikkeling van dichtbij mee te maken!
    Je hebt een heel bijzondere bbq; tenminste, ik heb nog nooit zoiets gezien! Maar 5 uur wachten op een stukje vlees ... ik geloof niet dat ik daar het geduld voor zou hebben.

    BeantwoordenVerwijderen