zondag 23 juli 2017

Vlaggetjes en zo

Jane viert haar eerste verjaardag en dochter wilde graag een naamvlaggetjeslijn. Eerst maar even gegoogeld, gekeken hoe het moest worden en daarna vilt en vlieseline opgezocht. Plakvlieseline op roze vilt gestreken.
Per letter wat knipmalletjes gemaakt, afgetekend en uit het vilt geknipt.
Op de lettermal gelegd en door het apparaat gedraaid, wel opletten want de letters zijn in spiegelbeeld.
Letters zijn uitgestanst, makkelijk hoor zo'n mal, is even een aanschaf, maar ik heb er al veel plezier van gehad.
Kartonnen mal voor de vlaggetjes gemaakt en afgetekend op de licht roze stof.
Er ligt een hele stapel vlaggetjes klaar.
Letters op de vlaggetjes gestreken, met de naaimachine een zigzagje rond de letters, achterkantvlaggetje er aan genaaid en nu nog even glad strijken,
dan kan de naad rondom er ook om genaaid worden, het begint er al op te lijken.
Biaisbandje er aan vast naaien en er zijn 2  slingertjes klaar.
Losse vlaggetjes met hartjes en sterren genaaid en het cijfer 1, allemaal los zodat het naar keuze gecombineerd kan worden en volgend jaar natuurlijk het cijfer 2. Er zit 1 fout vlaggetje tussen, maar die kon ik niet meteen overnieuw doen, het vilt was op. Gelukkig wist ik nog waar ik het gekocht had en welke kleur het was, meteen opnieuw besteld en dag later kwam het al aan, dus toen kon ik nieuwe vlaggetjes maken.
Nieuw vlaggetje gemaakt, vond ik zo raar, de cijfers zijn namelijk niet in spiegelbeeld op de mal en ook nog 2 sterrenvlaggetjes erbij. Die zijn nu allemaal af en ik maak nog op verzoek van dochter de cijfers 1 t/m 0 op vlaggetjes, zodat ze vooruit kan tot en met Jane's 21ste verjaardag. Daarna kunnen ze natuurlijk ook nog gebruikt worden, maar verjaardag nummer 22, 33 enz. dat gaat dan niet meer, maar ik denk dat de vlaggetjes dan ook niet meer gebruikt gaan worden :-). Ik heb trouwens wel gemerkt naarmate ik de naaimachine vaker gebruik het ook een stuk beter gaat, ben nog wel met het spoeltje aan het worstelen geweest, maar niet zo erg als de eerste keer, ik heb nu maar 2 keer onder tafel gelegen :-). Voor het complete plaatje van de vlaggetjes nog even wachten, die kan ik zo gauw niet vinden dus die komt de volgende keer.
Nu Jane de afgelopen weken vaker bij mij geweest is, vanwege de vakantie van het gastoudergezin en er toch oppas moest komen op de werkdagen. Ik vond het niet erg, maar zou dit niet elke dag willen, ben dan erg aan huis gebonden. Heb bijv. geen autostoeltje dus kan de polder niet uit, lopen vind ik geen optie. Ga niet anderhalf uur lopen naar het winkelcentrum voor een paar boodschappen en dan weer anderhalf uur terug met de wandelwagen. Maar voor zo'n 2 weken vond ik het heerlijk, was echt genieten. Hoewel op de laatste dag Jane een beetje mieperig was. Was een beetje uitgekeken op de speeltjes die ik heb, dus toen ik via via een patroon van een hondje en een beer van hexagonnen en pentagonnen tegenkwam heb ik dat meteen besteld. Voor de liefhebber is dat patronenboekje hier (klik) te bestellen.
En zo is het hondje geworden, het zit nu in de wasmachine, ben benieuwd hoe het beestje er uit komt te zien na de wasbeurt. Wilde de ogen er een beetje scheef opzetten zodat het hondje scheel keek, maar dat ging op de een of andere manier niet, maar het neusje ging wel scheef bij het vastnaaien dus dan maar een scheef bekkie :-)

En het volgende beestje staat al weer te trappelen om gemaakt te worden. Dit beertje wordt van stofjes gemaakt die ik bij het boekje heb besteld in de originele stofjes. Ik heb trouwens wel wat wijzigingen gemaakt, de ogen worden bijvoorbeeld van knopen gemaakt, vind ik voor Jane nog geen goed idee, dus ik heb hele kleine yoyo's gebruikt en die er op vastgezet. Ik denk er ineens aan, ik heb nog wat snijmallen om knopen van vilt te maken, misschien een idee voor het beertje. En ook worden er knopen gebruikt om de pootjes te laten scharnieren, maar de pootjes heb ik gewoon aan het lijfje vastgenaaid, neem geen risico met de speeltjes. En als dat beertje gemaakt is, begin ik hieraan, vast wat op maat te knippen en te snijden.
Ik kom steeds overal een rag quilt tegen en die vind ik heel erg leuk, ik heb de mal om de stofjes op maat te snijden met de inkepeningen er al in. Ik heb 2 flanellen charmpacks met winterafbeeldingen gekocht, wat extra lapjes in rood en groen die ook in het charmpack zitten. Voor de onderkant heb ik gebroken witte en lichtgrijsblauwe flanel gekocht. Het wordt een beetje passen en meten want een charmpack is eigenlijk net een centimetertje te krap, heb eigenlijk lapjes nodig van 13,5 x 13,5 cm. maar rondom een halve centimeter minder moet toch ook wel lukken. Heb ook nog heel wat restjes batting, waar ik heel veel vierkantjes kan uit snijden.  Omdat het op de naaimachine steeds beter gaat, ga ik mij er ook maar aan wagen, niet meteen, maar als het wat koeler wordt, is dat best wel leuk werk en niet onbelangrijk, snel klaar en een warme quilt komt altijd wel van pas zo tegen de herfst en winter.
En dan nu even een bloopertje van mij, want ook dat gebeurt nog wel eens.
Wij hebben een andere auto en zo ging ik voor de eerste keer ermee naar het winkelcentrum, parkeer de auto netjes, ga de boodschappen doen. Kom terug op het parkeerterrein stond de auto er niet. Er zijn 3 parkeerterreinen rondom het winkelcentrum, dus ik loop naar een ander terrein, nee ook niet, ik denk na, maar ik weet zeker dat ik hem daar heb neergezet, dus loop toch weer terug naar het eerste terrein. Daar werd ik dus wakker, oh ja, we hebben een andere auto. Pfff zo stom, zou het een seniorenmomentje geweest kunnen zijn??? :-).
Kijk, wat een schattig eierdopje ik vond op het pad naar het klompenhok, denk dat er ergens een nestje heeft gezeten, hoop ik niet dat de kraaien het eitje leeg geslobberd hebben. Zal wel van een musje of zo geweest zijn, het is zo'n mooi blauw kleurtje

Dit boek ben ik nu aan het lezen bijna uit en ik vind het een goed beeld geven van de tijd van toen. Hoe het was en hoe slecht de verdiensten waren voor heel hard werken.
En deze ligt al klaar om daarna gelezen te worden, lijkt mij een heel spannend boek.














3 opmerkingen:

  1. Oh heerlijk..., jij valt van het ene idee in het andere..
    Het is toch super als je moeder even zo'n prachtige vlaggenlijn voor je maakt. Het ziet er heel professioneel uit! Je kunt wel een bedrijfje beginnen... Haha, ik wed dat je daar geen zin in hebt, en kan het snappen ook.
    Dat hondje vind ik schattig! En ja..., een ragquilt... staat ook nog op mijn verlanglijstje om ooit eens te doen!
    We vervelen ons nooit hè...

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou Marian je hebt je best weer gedaan hoor! Mijn hemel wat een werk die vlaggetjes maar ze zijn dan ook wel prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat zoeken naar de auto ken ik.....me suf gezocht naar een rode auto, bleek ik een zwarte bij me te hebben, bloos.
    En mooie dingen heb je weer gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen